Profiel X: Leren of ProfiLeren

De geschiedenis geeft ons genoeg voorbeelden van discriminatie, waardoor mensen werden buitengesloten en achtergesteld. Dat gebeurt zowel in Nederland als daarbuiten helaas nog steeds. Daarom hebben we het lesprogramma Profiel X ontwikkeld.

Wil jij op een toegankelijke manier discriminatie, racisme en etnisch profileren bespreekbaar maken in de klas? Bekijk dan de online module Profiel X: Leren of ProfiLeren.
Ben je docent in het mbo? Dan kun je ook een workshop aanvragen van één van onze peer educators.

Het is ook mogelijk om bij de workshop een filmvertoning te boeken van Movies that Matter.

Dit lespakket is uitermate geschikt voor de bovenbouw van het vo en het mbo. Maar ook andere klassen kunnen met het materiaal aan de slag. Wil je hier advies over? Neem dan contact met ons op via mbo@amnesty.nl.

Bestel het materiaal
© Amnesty International

Een breed educatieprogramma

Profiel X is een uitgebreid lesprogramma waarin verschillende onderwerpen aan bod komen op het gebied van het tegengaan van discriminatie en racisme. Het lesprogramma is zo ontworpen dat de verschillende onderdelen van het pakket zowel afzonderlijk als gezamenlijk aangeboden kunnen worden. Zo kun je het goed laten aansluiten op de behoeftes van jouw klas of groep in het mbo en de bovenbouw van het vo.

Nieuwsgierig geworden? Bekijk dan het inkijkexemplaar.

Inkijkexemplaar
Grondwet - artikel 1

Discriminatie

In dit onderdeel komen de leerlingen aan de hand van een informatiefilm en opdrachten erachter hoe het komt dat mensen discrimineren en waarom discriminatie een probleem is voor iedereen in de samenleving.

Bekijk de video
Martin Luther King

Leren uit de geschiedenis

Wil je met de leerlingen meer de diepte in en onderzoeken welke gebeurtenissen hebben bijgedragen aan de huidige situatie in Nederland en daarbuiten? In dit materiaal wordt uitgebreid ingegaan op verschillende historische gebeurtenissen rondom discriminatie en racisme.

Wil je in de lessen ook inspelen op de actualiteit? Bekijk dan de nieuwspagina op onze website.

Nieuws
Verhalen uit de praktijk zijn een belangrijke component van ons lespakket Profiel X.

Ervaringsverhalen

Verhalen uit de praktijk zijn een belangrijke component van ons lesmateriaal. Zo ook van Profiel X. In dit lespakket werken we met ervaringsverhalen van mensen die zelf te maken hebben gehad met discriminatie en racisme. Dit heeft als doel om leerlingen mee te nemen in deze ervaring, wat goed is voor de ontwikkeling van hun empathisch vermogen.

Profiel X: Wat zou jíj doen ?
© Amnesty International

Profiel X: Wat zou jíj doen ?

Bij Profiel X kun je een activerende werkvorm bestellen. Hierbij gaan vier leerlingen de dialoog met elkaar aan. Dit doen ze aan de hand van situatiebeschrijvingen op een spelbord. De andere leerlingen zitten intussen ook niet stil. Zij brengen aan de hand van een formulier in kaart welke mensenrechtenschendingen ze tegenkomen tijdens de werkvorm.

De werkvorm is los te bestellen naast het digitale materiaal. Ben je mbo-docent en vraag je een workshop van een peer educator aan? Dan komt deze werkvorm sowieso aan bod.