© Artur Widak/NurPhoto

Belarus pakt tientallen familieleden van politieke gevangenen op

In Belarus heeft de politie op 23 januari invallen gedaan in de huizen van ongeveer 160 mensen, voornamelijk familieleden van mensen die om politieke redenen gevangen zitten. Sommigen werden gearresteerd, bij anderen vonden huiszoekingen plaats, waarna ze werden vrijgelaten. Dit rapporteert mensenrechtenorganisatie Viasna.

‘Alsof het onterecht opsluiten van tientallen critici en demonstranten nog niet genoeg was, nemen de Belarussische autoriteiten nu ook hun familie onder vuur,’ zegt Marie Struthers van Amnesty International. ‘Dit is een nieuwe stap in de grimmige campagne om alle afwijkende meningen in Belarus uit te roeien, een campagne die begon rond de omstreden verkiezingen van 2020. De hardhandige aanpak is verrassend, zelfs voor een land en een regio die op dat gebied al heel wat hebben gezien.’

‘Iedereen die willekeurig wordt vastgehouden en gevangengezet, ook als dat op grond van vreedzaam politiek activisme is, moet onmiddellijk worden vrijgelaten. We dringen er ook bij de internationale gemeenschap op aan om zich meer in te spannen om mensenrechtenschendingen in Belarus te documenteren en aan te pakken, en om actief te zoeken naar manieren om de daders ter verantwoording te roepen.’

Achtergrond

Beschuldigingen van ‘financiering van extremistische activiteiten’ en ‘deelname aan extremistische groepen’, zoals omschreven in het Belarussische Wetboek van Strafrecht, worden vaak gebruikt om arrestaties te rechtvaardigen. Veel arrestaties houden verband met het INeedHelpBY-project, dat hulp biedt aan mensen die financieel worden getroffen door politieke repressie.

Het op de korrel nemen van familieleden van politieke gevangenen is niet nieuw in Belarus. Op 9 januari werd Tatstsiana Seviarynets, de moeder van de gevangen oppositieleider Paval Seviarynets, vastgezet en weer vrijgelaten, in afwachting van haar proces. Het is onduidelijk waar ze van wordt beschuldigd. Daarnaast kreeg Darya Losik, de vrouw van de gevangenzittende activist Ihar Losik, op 19 januari 2023 een straf van twee jaar in een strafkolonie wegens “het faciliteren van extremistische activiteiten” in verband met haar commentaar op een verboden tv-kanaal.

Maryna Adamovich, echtgenote van de gevangenzittende activist Mikalai Statkevich, werd 15 dagen administratief gevangengezet voor ‘kleinschalig hooliganisme’. Dergelijke arrestaties zijn in Belarus vaak de voorbode van politiek gemotiveerde aanklachten.

Meer over dit onderwerp