Een vrouw legt bloemen aan de voeten van een Belarussische wetshandhaver terwijl hij een regeringsgebouw bewaakt tijdens een protestbijeenkomst tegen politiegeweld. Sinds de omstreden overwinning van Loekasjenko tijdens de presidentsverkiezingen van 2020 treedt de politie hard op tegen demonstranten en mensenrechtenverdedigers.
© AFP via Getty Images

Belarus: klopjacht op maatschappelijke organisaties moet stoppen

Vanmorgen vroeg deden Belarussische wetshandhavers invallen bij ten minste twaalf belangrijke Belarussische maatschappelijke organisaties en mensenrechtenorganisaties. Ook doorzochten ze verschillende huizen en pakten ze ten minste twaalf mensen op. Amnesty International roept de internationale gemeenschap op in actie te komen.

‘De afgelopen 12 maanden viel de regering-Loekasjenko de mensenrechten continu aan’, zegt Marie Struthers van Amnesty International. ‘Wij roepen de internationale gemeenschap al tijden op te reageren op de aantijgingen van marteling, politiegeweld tegen vreedzame demonstranten en de alomtegenwoordige onderdrukking die elke mogelijke groep van de Belarussische samenleving heeft vermorzeld. De massale aanval op maatschappelijke organisaties van vandaag toont aan dat er bij lange na niet genoeg gedaan is om deze crisis te stoppen.’

‘Radicalen elimineren’

‘De Belarussische KGB schepte vorige week op dat zij door het hele land een operatie uitvoerde “om radicalen te elimineren”. Vandaag hebben we gezien hoe dat er in de praktijk uitziet. Iedereen die vandaag is opgepakt, moet onmiddellijk worden vrijgelaten. Deze campagne tegen het maatschappelijk middenveld moet ophouden.’

Tijd voor actie

‘Wij herhalen onze oproep aan de internationale gemeenschap: in het hart van Europa worden maatschappelijke organisaties weggevaagd. Het is tijd om in actie te komen, om vrijheid en gerechtigheid te beschermen!’

Achtergrond

Er waren vandaag invallen en huisdoorzoekeingen bij de mensenrechtengroep Vyasna, de Belarussische Vereniging van Journalisten, het Belarussische Helsinki Comité, de mensenrechtengroep Human Constanta, het onafhankelijke academische onderzoekscentrum BEROC, de mensenrechtengroep Gender Perspectives, de Wereldunie van Belarussen Batskaushchyna, de oppositiepartij Belarussisch Volksfront, de pro-democratische beweging “For Freedom” en de uitgeverij Imena.

Volgens Vyasna zijn ten minste twaalf mensen opgepakt, onder wie een van de leiders van Vyasna, Valyantsyn Stefanovich, en zijn collega’s Uladzimir Labkovich, Alena Liptsyonak, Andrey Palyuda, Aleg Matskevich, Igar Kazmerchak, Viktar Sazonau en Maryna Statkevich. Het is op het moment van schrijven niet bekend waar de oprichter van Vyasna en voormalig gewetensgevangene Ales Bialiatski is.

De Belarussische wetshandhavende instanties hebben geen reden gegeven voor de invallen. Volgens Vyasna doorzochten medewerkers van het departement van Financieel Onderzoek van het Staatscontrolecomité de aanwezige inventaris.

In maart opende het Belarussische Controlecomité een strafzaak tegen de activiteiten van Vyasna onder artikel 342 van de strafwet (‘het organiseren van en actief deelnemen aan groepsacties die de openbare orde ernstig schenden’).