Raman Pratasevisch gedwongen om om de Belarussische staatstelevisie een 'bekentenis' af te leggen
© © Michal Fludra/NurPhoto/Getty

Belarus: gedwongen ‘bekentenis’ Raman Pratasevich op tv is mishandeling

Belarus: gedwongen ‘bekentenis’ Raman Pratasevich op tv is mishandeling

Op donderdag 3 juni werd op de Belarussische televisie een ‘bekentenis’ van de gevangen journalist Raman Pratasevich uitgezonden.

Marie Struthers van Amnesty International zei hierover: ‘De gedwongen “bekentenis” van Raman Pratasevich op de Belarussische staatstelevisie was schrijnend om te zien. Hij stond duidelijk op het punt in te storten, was in tranen en hij had wonden aan zijn polsen, terwijl hij gedwongen werd zichzelf te beschuldigen en degenen die hem gevangenhouden, te prijzen.’

Valse aanklachten

Raman Pratasevich wordt aangeklaagd vanwege het ‘organiseren van massale rellen’, het ‘organiseren of actief deelnemen aan groepsacties die de openbare orde ernstig schenden’ en het ‘aanzetten tot haat tegen bepaalde sociale groepen’. Als hij wordt veroordeeld, kan hij tot 20 jaar gevangenisstraf krijgen.

Psychische druk is mishandeling

Uit het vernederende ‘interview’ blijkt dat Raman Pratasevich onder zulke zware psychische druk staat dat dit neerkomt op mishandeling. Degenen die hem dit aandoen moeten hiervoor verantwoordelijk worden gehouden. ‘Raman Pratasevich is van zijn vrijheid beroofd en hem hangt een lange gevangenisstraf boven het hoofd, uitsluitend voor het uitoefenen van zijn recht op vrijheid van meningsuiting’, zegt Struthers.

‘We nemen nota van de sterke veroordeling van het regime van president Loekasjenko door de internationale gemeenschap en ook door landen van de Europese Unie. Amnesty roept regeringen op hun uiterste best te doen om een ​​einde te maken aan de mensenrechtencrisis in Belarus. Alle daders die zich schuldig maken aan marteling, moord en andere misdrijven volgens internationaal recht moeten ter verantwoording worden geroepen’, zegt Struthers.

Achtergrond

Op donderdagavond 3 juni zond de staatstelevisiezender ONT van Belarus een ‘interview’ met Pratasevich uit waarin hij bekende protesten tegen de regering te hebben voorbereid en waarin hij de leider van Belarus, Loekasjenko prees. Toen hij door televisiepresentator Marat Markau werd ondervraagd, huilde Raman Pratasevich verschillende keren en bedekte hij zijn gezicht met zijn handen. Hierdoor werden de wonden aan zijn polsen zichtbaar.

Op 23 mei 2021 werd de 26-jarige Pratasevich, die tot september 2020 leiding gaf aan de grootste Wit-Russische Telegram-kanalen van de oppositie, NEXTA en NEXTA Live, opgepakt op de luchthaven van de hoofdstad Minsk. Dat gebeurde nadat zijn vlucht van Athene naar Litouwen een noodlanding maakte omdat er een bommelding zou zijn. Een MiG-29-straaljager van de luchtmacht van Belarus begeleidde het burgervliegtuig naar het vliegveld van Minsk. Volgens het Belarussische persbureau BelTA zou president Loekasjenko opdracht hebben gegeven tot de gedwongen landing.

Vorig jaar werden NEXTA en verwante mediakanalen bestempeld als ‘extremistisch’ en daarop in Belarus door de veiligheidsdiensten verboden.