Blogger, journalist en activist Mehman Huseynov uit Azerbeidzjan
© Privéfoto

Azerbeidzjan: geen nieuwe aanklachten tegen kritische blogger

Recente, nieuwe aanklachten tegen de bekende blogger, journalist en activist Mehman Huseynov uit Azerbeidzjan zijn komen te vervallen. Huseynov zit nog wel steeds vast vanwege een eerdere veroordeling.

Eind december 2018 werd Huseynov aangeklaagd wegens de aanval op een inspecteur in de gevangenis. Hij ontkent de beschuldiging. Huseynov zit al bijna twee jaar in de cel en heeft zijn oorspronkelijke straf bijna uitgezeten.

Mehman Huseynov schreef online over corruptiepraktijken en mensenrechtenschendingen in Azerbeidzjan. Hij is de voorzitter van een Azerbeidzjaanse ngo voor vrijheid en veiligheid van journalisten. Hij nam het stokje over van zijn broer, die de organisatie oprichtte en Azerbeidzjan ontvluchtte nadat de autoriteiten in 2014 het kantoor sloten.

Politiegeweld

Op 9 januari 2017 pakte een groep agenten Huseynov op. Ze blinddoekten hem, propten een handdoek in zijn mond en deden een zak over zijn hoofd. Op het politiebureau werd hij geslagen en kreeg hij stroomstoten. De dag erna legde een rechter hem een boete op na verzonnen aanklachten. Huseynov deelde publiekelijk wat er met hem was gebeurd en diende een klacht in tegen de agenten die hem martelden.

Gewetensgevangene

In plaats van onderzoek te doen naar de martelingen, werd Huseynov aangeklaagd voor laster en voor de rechter gebracht. Die veroordeelde hem tot twee jaar cel. Amnesty gelooft dat Huseynov enkel vastzit vanwege zijn kritische werk als journalist. Ook is zijn veroordeling bedoeld als een waarschuwing voor andere slachtoffers van politiegeweld.

Amnesty beschouwt Huseynov als gewetensgevangene is en vindt dat hij onmiddellijk moet worden vrijgelaten. Huseynovs gevangenisstraf duurt tot maart dit jaar.