Turkije: Laat de mensenrechtenverdedigers vrij!

Elke dag zetten vrouwen en mannen hun eigen leven op het spel om anderen te verdedigen. Ze komen op voor de vrijheid van burgers, ze stellen onrecht aan de kaak en vechten voor een gelijke en eerlijke behandeling van iedereen in Turkije. Nu hebben ze jouw hulp nodig.

Op 5 juli werd Idil Eser, directeur van Amnesty Turkije, samen met negen andere mensenrechtenverdedigers gearresteerd tijdens een training in Istanboel. Acht van hen zitten nog vast, de andere twee kunnen elk moment weer gearresteerd worden. Een maand eerder werd ook al de voorzitter van Amnesty Turkije, Taner Kılıç, opgepakt. Turkije sluit deze activisten op terwijl Turkije hen juist nu het hardste nodig heeft: in een periode waarin onafhankelijke media het zwijgen wordt opgelegd en je mening uiten grote consequenties kan hebben.

Ten onrechte vast

Geen van hen heeft niets misdaan. Taner wordt vals beschuldigd van lidmaatschap van de Gülen-beweging, terwijl İdil en de anderen gevangen worden gehouden op verdenking van “misdrijven begaan in de naam van een criminele organisatie”. Een belachelijke ongegronde beschuldiging.

De Turkse autoriteiten moet deze activisten onmiddellijk vrijlaten en ophouden met de heksenjacht op deze elf mensenrechtenverdedigers.

Ik wil haar uit de gevangenis. Ik wil haar kunnen bellen en met haar praten en weten dat het goed met haar gaat.

Milena Buyum – Campagne-medewerker Amnesty International

Een boodschap aan Özlem

Onze collega Milena schreef een brief aan haar beste vriendin, een van de activisten die vastzit in Istanboel.

Laat Taner vrij!

Nadat Amnesty-voorzitter Taner Kılıç werd opgepakt, stuurde zijn vrouw Hatice een bericht aan iedereen die voor hem in actie kwam. Zij maakte deze video om actievoerders te bedanken en aan te moedigen om door te gaan met acties totdat hij vrij is.