Ahmed el Mesri: ‘Ik probeer taboes te doorbreken’

Ahmed el Mesri (64) richtte 35 jaar geleden Assadaaka op, een stichting die zich inzet voor de integratie en sociale cohesie van bewoners in het multiculturele Amsterdam Oost.

Assadaaka-methode ‘De eerste keer dat mensen hier in het buurthuis komen zitten ze vaak ergens mee: armoede, eenzaamheid of een beperking. Er zijn hier maatschappelijk werkers die kunnen helpen. Na een week, een maand, een jaar – dat ligt eraan – vragen we of zij ook wat willen doen binnen de organisatie. Wij kunnen hen dan opleiden tot maatschappelijk werkers. Zo verspreidt het zich als een olievlek. Wij noemen dat de Assadaaka-methode.’ Taboes ‘Ik probeer taboes te doorbreken, daarom hangt hier bijvoorbeeld een regenboogvlag. Maar ik streef ook naar toegankelijkheid van moskeeën voor mensen met een beperking zoals ik.’ Engelen ‘Als er iets gaande is, roepen wij op tot saamhorigheid. Hier hangt een positieve sfeer. Alsof er engelen zijn die van boven over ons waken. We geven sinds het begin Nederlandse les. Dat is ons fundament. Ook kun je hier een kop koffie krijgen, je komt mensen tegen en je maakt vrienden. We hebben ook een voedselbank, waar je niet je salarisstrookje hoeft te laten zien.’ Gaza-spreekuur ‘De wereld kijkt toe sinds 7 oktober. Ook hier zijn mensen bang. Daarom hebben we bijna iedere dag een spreekuur, waar veel moslims komen, maar ook Joodse mensen. Er is geen ruzie en mensen slaan niet met handen op tafels. Als iemand het moeilijk heeft dan troosten we die. Toen er een wapenstilstand was bereikt eind november, waren de mensen hier heel blij. Er komt hier ook een Palestijn. Hij komt uit Gaza. Hij zei tegen mij: “Ik ben tachtig familieleden kwijt.” Wat moet je tegen zo iemand zeggen?’