#LetsTalkAboutYES! Online bijeenkomst 7 september.

Seks, verkrachting en consent: verschillende ‘ongehoorde’ stemmen aan het woord.

In Nederland zegt 19 procent van de vrouwen en 3 procent van de mannen te hebben meegemaakt dat iemand hun lichaam binnendrong zonder instemming. De daders worden vaak niet bestraft. Als er geen tekenen zijn van dwang, ben je volgens de wet niet verkracht. Met de publiekscampagne #LetsTalkAboutYES! willen we, met name onder jongeren, de dialoog over seks en instemming op gang brengen. Daarnaast dringen we aan op een nieuwe verkrachtingswet. Een wet die seks zonder wederzijdse instemming verkrachting noemt en strafbaar stelt.

Seks is universeel, maar dit geldt eveneens voor de taboes hierover. Ook in het ‘seksueel geëmancipeerde’ Nederland spelen dergelijke taboes een, vaak kwalijke, rol. Zo zijn verkrachting, seksueel geweld en het belang van consent, onderwerpen waarover (nog) niet makkelijk wordt gesproken. Amnesty doorbreekt deze stilte door het gesprek aan te gaan.

In deze bijeenkomst besteden wij aandacht aan de ervaringen die je minder vaak hoort. Wij onderzoeken of er verschillen zijn tussen wie je bent, welke privileges en onderdrukkingen je ervaart, in welke culturele of sociale groep je je bevindt, en hoe issues rondom consent en verkrachting zich voordoen. Ook benieuwd welke rol identiteit speelt in deze context?
Kom dan naar de online bijeenkomst op 7 september.

We organiseren een bijzonder panelgesprek met:

• Munganyende Hélène Christelle, Presentator bij Fufu & Dadels en columnist bij OneWorld
  • Naomie Pieter, Mede-oprichter Black Queer & Trans Resistance NL, Activist, Organisator Black Pride
  • Renald Majoor, slachtoffer seksueel geweld en oprichter Stichting De Stilte Verbroken over misbruik in de sportwereld
  • Iva Bicanic, Klinisch Psycholoog Centrum Seksueel geweld en auteur artikel “Jongens en Mannen als slachtoffer van seksueel geweld”

Vanuit hun persoonlijke ervaringen en de positie die zij innemen in de maatschappij, werpen zij hun licht op de emotionele kanten van consent en verkrachting. Taboe, stilte, stigma, schaamte en vooroordelen moeten plaatsmaken voor dialoog en openheid. Samen met de sprekers wisselen we van gedachten over ervaringen met consent, onderlinge verschillen en overeenkomsten, de problemen en mogelijke oplossingen. Daarnaast vertellen we je meer over de Amnesty-campagne #LetsTalkAboutYES!, wat we tot nu toe al hebben bereikt, en hoe jij kunt bijdragen aan een nóg grotere impact.

Meld je aan via onderstaand formulier voor de bijeenkomst.

Wanneer: Maandag 7 september
Tijdstip: 19.00 – 20.30 uur
Waar: Online via ZOOM

Nadat je je hebt aangemeld, ontvang je een uur voor het evenement een linkje.

Programma

• Presentatie over de campagne en een terugblik op de eerste actieweek door campagneleider Norbert Hendriks
  • Quizvragen aan het publiek
  • Het panelgesprek, een onderzoek naar verschillende perspectieven en stemmen over consent met: Munganyende Hélène Christelle // Naomie Pieter//  Renald Majoor // Iva Bicanic
  • Vragen aan Amnesty over de campagne en meld je direct aan om mee te doen!