© Amnesty International (Foto: Karen Veldkamp)

Hoe werkt het?

Een inzamelingsactie starten, hoe werkt dat? Op deze pagina leggen we het graag uit en geven we je tips & trucs over hoe je er het maximale uit kan halen. Kom je er niet helemaal uit? Neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen je graag om je actie tot een succes te maken.

Hoe kun je een actie aanmaken?

Wil je zelf een actie organiseren, kies dan ‘Start je actie’ en vul je gegevens in. Op het volgende scherm kun je aangeven of je dat alleen doet, kies dan ‘individueel’ of samen met anderen, bijvoorbeeld met een vriendengroep, met school, het bedrijf waarvoor je werkt of wie dan ook, kies dan ‘team’.
Nadat je je keuze hebt gemaakt tussen ‘individueel’ en ‘team’ kun je de volgende stappen doorlopen.

Een actie steunen

Wanneer jij bent uitgenodigd door een vriend(in), familielid, kennis, klasgenoot of collega om zijn of haar actie te steunen, kun je in de zoekbalk de naam van hem of haar invullen om zo op de persoonlijk actiepagina te komen. Aan de rechterzijde van de pagina is een zwarte knop ‘doneer’. Wanneer je hierop klikt, kom je op een pagina waar je jouw donatie kunt doen. Je bepaalt natuurlijk zelf hoeveel je doneert. Wanneer je de betaling hebt afgerond, ontvang je per e-mail een bevestiging van jouw betaling.

Teamactie aanmaken

Wanneer jij je actie hebt aangemeld, kun je teamgenoten uitnodigen. Deel hiertoe de link naar jouw eigen persoonlijke actiepagina met je familie, vrienden, collega’s en kennissen. Zij hoeven alleen maar te klikken op ‘ik wil in dit team’ aan de rechterzijde van de pagina. Vervolgens kunnen ze zich als teamlid registreren. Zij kunnen vervolgens met de eigen actiepagina sponors gaan werven en in op de teampagina hebben jullie een perfect overzicht van zowel jullie team, als individuele prestaties want jullie hebben te allen tijde inzage in wie, wanneer doneert. Deel je pagina eerst met de mensen die het dichtstbij jou staan. Wanneer je jouw pagina daarna deelt onder grotere kringen, zien ze dat er al actief wordt gedoneerd op je pagina en zullen zij ook meer bereid zijn om geld te geven.

Beheer je team
Als teamcaptain kun je via de pagina ‘bewerk mijn team’ aan de rechterzijde, alle acties binnen jouw team bekijken. Zodra er nieuwe acties of teamleden worden aangemeld, zie je dat automatisch.

Een actie starten is eenvoudig

Stap 1

Meld je actie aan

Maak gratis je persoonlijke actiepagina aan. Laat zien wat je gaat doen, wanneer de actie plaatsvindt en wat je motivatie is. Met foto's, video's en tekst vertel je jouw verhaal op je eigen manier.

Stap 2

Vertel het iedereen

​Deel je actiepagina via social media met zoveel mogelijk vrienden en bekenden. Zet de link van je actiepagina met oproep onder je naam in al je e-mails zodat iedereen die je mailt de actie ziet.

Stap 3

Zamel geld in

Laat iedereen via je actiepagina doneren of vraag ze een (sub)actie te starten. Donaties aan (sub)acties worden opgeteld bij de tussenstand van jouw actie.

Start je actie

Tips & trucs

Tip 1: maak de actiepagina jouw pagina

Een actiepagina met een paar persoonlijke foto’s en teksten zorgt voor meer donaties. Upload wat foto’s die met jou en jouw actie te maken hebben. En vertel waarom jij de actie bent gestart. Het gros van je supporters zal doneren omdat ze je aardig vinden en benieuwd zijn naar jouw besluit om deze actie te starten.

Tip 2: eerst een paar donaties, dan pas verspreiden

Voordat je iedereen gaat vertellen over je actie is het verstandig om alvast een paar donaties te hebben. Vraag je familie en beste vrienden eerst persoonlijk om een donatie te doen voordat je alle andere mensen vraagt om te doneren. Goed voorbeeld doet namelijk goed volgen

Tip 3: zet de link van je actiepagina onder al je mails

Zet de link van je actiepagina met oproep onder je naam/handtekening in al je e-mails zodat iedereen die je mailt de actie ziet.

Tip 4: mondeling overtuigen en met hulp van mobiel

Vertel op je werk, school, vereniging, in de kantine en feestjes over de actie die je bent gestart. En vraag ze dan direct om je te sponsoren en niet te wachten tot ze thuis zijn. Boter bij de vis! Iedereen kan eenvoudig met hun smartphone je actie bekijken en doneren. Bookmark je actiepagina in je internetbrowser van je mobiel.

Tip 5: stuur WhatsApp & sms-berichten

Maak een WhatsApp-groep aan met veel van je contacten die elkaar kennen. Stel je vraag en verwijs naar je actiepagina. Bedank in deze groep de mensen die aangeven dat ze gaan doneren zodat alle groepsleden dat zien. Hierdoor is de kans groter dat anderen zich ook betrokken voelen en je actie zullen steunen. Als één schaap over de dam is…

Tip 6: plaats regelmatig updates op Facebook, Twitter en/of LinkedIn

De actiepagina kan je op verschillende manieren delen via social media. En vertel op je Facebook, Twitter en/of LinkedIn profiel regelmatig hoe het staat met je actie. De kracht van een boodschap zit hem in de herhaling…Voorbeelden van statusupdates:

• Als je meedoet aan een sportevenement: vertel wat over je voorbereidingen.
  • Bedank mensen in het openbaar elke keer als je een donatie krijgt. Doordat anderen dit zien zullen ze eerder geneigd zijn om dit ook te doen. Echt, het helpt!

Tip 7: plaats nieuwsberichten op je actiepagina en deel deze

Op je actiepagina kan je eenvoudig nieuwsberichten zetten. En vergeet niet om je bericht daarna te delen via Facebook, Twitter en/of LinkedIn (zie tip 6).

Tip 8: betrek je donateurs bij je eindsprint!

Ervaring leert dat de laatste twee weken van je actie het meeste gedoneerd wordt. Dat is dus de eindsprint voor je actie. Zet dan ook je eindsprint goed in en vraag je donateurs om hulp daarbij. Want die zullen ook graag willen dat je je streefbedrag haalt.

Tip 9: benader bedrijven om je te sponsoren

Vergeet niet om ook bedrijven te benaderen om je te sponsoren. Je werkgever, een goede klant, een fijne leverancier. Als dank kan je daarover een speciaal nieuwsbericht schrijven en verspreiden met hun naam daarin. Of hun logo als afbeelding plaatsen op je actiepagina.

Tip 10: hou vol: blijf mensen herinneren!

Niet iedereen zal direct gaan doneren. Stuur daarom herinneringsmails of WhatsApp-berichten als ze nog niet hebben gedoneerd. De aanhouder wint!
Lena Vizy, Coördinator Nalatenschappen

Hulp nodig? Wij staan voor je klaar

Wij helpen je graag om je actie tot een succes te maken. Neem gerust contact op via n.smit@amnesty.nl

Gaat het goed? Laat het ons weten!

Gaat het goed met je actie en heb je daar een bijzonder leuk verhaal bij? Laat het ons weten. Stuur ons een berichtje via n.smit@amnesty.nl.

Heb je nog tips voor ons?

Wij geven hier tips maar misschien heb jij ook nog goede tips voor iedereen. Heb je tips voor andere actievoerders? Laat het ons weten via n.smit@amnesty.nl

Ben je er klaar voor?

Kies één van onderstaande categoriën en start je actie!