Collectant, dit is goed om te weten

Wat fijn dat je Amnesty (weer) wilt helpen! De collecte is een onmisbare bron van inkomsten voor Amnesty. Om onze onafhankelijkheid te kunnen garanderen, nemen we voor onze acties en onderzoek geen geld aan van de overheid of van politieke en religieuze groeperingen. Daarom is de collecte zo belangrijk.

Ik heb mij aangemeld, en nu?

De collecteweek is in 2019 van 10 t/m 16 maart. Het kan dus even duren voordat je bericht krijgt van je collectecoördinator.

Hoe vaak moet ik collecteren?

Je collecteert net zo lang en zo vaak als je zelf wilt. Amnesty is blij met elk uurtje. Wanneer? Sommige mensen gaan een paar avonden de huizen in hun buurt langs, anderen een paar uurtjes overdag en weer anderen organiseren een collecte op de markt of in het winkelcentrum. De enige beperking: je mag niet op zondag van deur tot deur collecteren. Op zondag mag dat wel bij evenementen die binnen zijn, of in een kerk.

Moet ik per se in mijn eigen straat collecteren?

Nee, dat moet niet. In overleg met je coördinator kun je aangeven waar je graag wilt collecteren. Overleg dat vooraf met de coördinator.

Wat is de beste tijd?

De beste tijd om te collecteren is tussen 17 uur en 21 uur, omdat dan de meeste mensen thuis zijn. Als je liever niet alleen ’s avonds de straat op gaat, kun je ook samen met een ander gaan, of uitsluitend overdag. Woensdagmiddag en zaterdag zijn ook goede tijdstippen om te collecteren. Uiteraard kun je dit met jouw coördinator of wijkhoofd bespreken.

Kan ik samen met anderen collecteren?

Natuurlijk mag dat! Het is bovendien vaak gezelliger om met een familielid, buurvrouw of -man of vriend(in) te gaan. Ook hier geldt: bespreek je wensen met de coördinator of het wijkhoofd.