Vraag gerechtigheid voor Vitalina Koval uit Oekraïne

Al 794 e-mails verstuurd

Homofobe aanval niet bestraft

Vitalina Koval uit Oekraïne organiseerde op 8 maart 2018, internationale Vrouwendag, een actie om aandacht te vragen voor de rechten van vrouwen en lhbti’ers. Aan het einde van die actie werd ze door zes leden van een lokale anti-lhbti-groep besmeurd met verf. Door de chemicaliën raakte ze aan beide ogen gewond. De politie kwalificeerde de aanval niet als haatmisdrijf ondanks de homofobe berichten die de groep voor en na de aanval op sociale media verspreidde.

Roep de procureur-generaal van Oekraïne op de zaak tegen de aanvallers van Vitalina Koval te verlengen en hen in een eerlijk proces te berechten.

Alleen twee vrouwen werden vervolgd. Op 5 maart 2021 verklaarde de rechter dat het strafbare feit was verjaard. Hiermee schond de rechter Kovals recht op een eerlijk proces.

Lees hier de volledige informatie.

Wat gebeurt er met jouw gegevens?

We geven alleen je achternaam en woonplaats door aan de autoriteiten. De mail wordt vanaf een versleuteld e-mailadres verstuurd. Je e-mailadres is niet zichtbaar voor de ontvanger.

Al 794 e-mails verstuurd

Stuur een e-mail