Oud-voorzitter van Amnesty Turkije Taner Kılıç na zijn vrijlating
© Amnesty International

Waarom online actievoeren zin heeft

Het lijkt een simpele handeling: je ziet een oproep langskomen om te protesteren tegen een onrecht ergens ver hier vandaan, je klikt door, typt je naam in en met nog een klik is je protest verzonden.

Het geeft een goed gevoel, maar ergens knaagt het. Gaat dit nou echt werken? Ja geloof ons, het werkt echt! Wat voor jou een simpele handeling is, kan enorme gevolgen hebben. We zullen je vertellen waarom.

Aan de schandpaal

Een actie die online rondgaat, bereikt veel mensen. En dat is nu precies wat onderdrukkende regimes niet willen: dat iedereen weet wat zij aan onethische dingen uitspoken. Bang voor hun reputatie, moffelen ze hun fouten graag weg. Als dat niet meer lukt omdat de hele wereld ervan weet, zit er maar één ding op om hun gezicht nog een beetje te redden: hun gedrag aanpassen en het onrecht stoppen. Dus: doe vooral mee en DEEL. Daarmee help je ons de boodschap te verspreiden en mensenrechtenschenders te kijk te zetten.

De macht van het getal

Diezelfde schaamte duikt op als autoriteiten worden overspoeld met online handtekeningen of e-mails. Eén enkel mailtje met kritiek kunnen ze nog wel negeren. Maar oneindige stromen mails of ellenlange namenlijsten van mensen die je verwijten maken, laat je niet zomaar langs je afglijden.

Het is snel

In sommige situaties is het vooral belangrijk om zo snel mogelijk te reageren. Als iemand wordt gemarteld bijvoorbeeld. Of als iemand elk moment kan worden geëxecuteerd. Dan wil je dat je protest meteen aankomt en is er geen tijd om te wachten tot de postbode je papieren brief bij de autoriteiten aan de andere kant van de wereld bezorgt.

Beproefd recept

Keer op keer merken we dat onze acties werken. Gevangenen meldden dat ze niet langer werden gemarteld toen Amnesty een actie voor hen begon, mensen kwamen onverwacht vervroegd vrij, executies gingen niet door, wetten werden aangepast. In Iran bijvoorbeeld, krijgt een terdoodveroordeelde vaak een paar dagen van tevoren te horen dat hij geëxecuteerd gaat worden. Amnesty stuurt dan razendsnel een noodoproep uit. Duizenden mensen van over de hele wereld versturen vervolgens tweets en e-mails of bellen naar de Iraanse autoriteiten. Dat leidt er vaak toe dat executies worden afgeblazen. Zo kwam vorig jaar Salar Shadizadi vrij, nadat zijn executie onder internationale druk tot twee keer toe op het laatste moment was uitgesteld.

Dus: doe vooral mee met onze online acties. Het heeft zin!