Write for Rights Schrijfactie
© Jorn van Eck

Write for Rights Schrijfactie

Rond 10 december voeren we actie voor vrouwelijke mensenrechtenactivisten van over de hele wereld. Vrouwen die demonstreren voor gelijke kansen, kritiek uiten op hun regering, zich niet laten wegsturen van hun land. Want vrouwen die hun nek durven uit te steken krijgen nog vaker dan mannen te maken met (seksuele) intimidatie, lastercampagnes en verkrachting.

© private

Schrijf voor de vrijheid van Atena

De 30-jarige Atena Daemi uit Iran verzet zich tegen de doodstraf, zoals steeds meer mensen in haar land. Op Facebook en Twitter leverde ze kritiek op executies, ze deelde flyers uit en liep mee in een vreedzaam protest tegen de executie van een jonge vrouw. Nadat ze in oktober 2014 werd opgepakt, volgden 51 dagen van eenzame opsluiting en vernederende verhoren. In een rechtszaak van slechts een kwartier werd ze veroordeeld tot 14 jaar cel om onder andere het ‘samenkomen en samenzweren tegen de nationale veiligheid’. In hoger beroep werd die straf teruggebracht tot 7 jaar. We roepen op tot haar onmiddellijke vrijlating.

© CC-BY-NC

Schrijf voor gerechtigheid voor Marielle

Tienduizenden Brazilianen gingen de straat op toen de 38-jarige Marielle Franco in maart 2018 werd vermoord. Marielle was een populaire politica uit een favela en kwam op voor mensenrechten in haar land. Zij zette zich onvermoeibaar in voor de rechten van armen, de Afro-Braziliaanse jeugd, vrouwen en LHBTI’s. Haar daadkracht is een inspiratie voor velen in een van de gevaarlijkste landen voor mensenrechtenactivisten. We roepen de Braziliaanse president op de moord op Marielle te onderzoeken en de verantwoordelijken te berechten en mensenrechtenactivisten in Brazilië te beschermen.

© © Amnesty International

Schrijf voor bescherming van Nonhle

Al generaties lang leeft de familie van Nonhle Mbuthuma aan de prachtige zuidoostkust van Zuid-Afrika. Maar dat bestaan wordt nu bedreigd door mijnbouwbedrijven die titanium in hun gebied willen opgraven. Nonhle vreest voor het grondgebied van honderden families. Daarom verzet zij zich al tien jaar tegen de mijnbouw. Maar dit verzet is gevaarlijk. In 2016 werd haar collega Sikhosiphi ‘Bazooka’ Rhadebe vermoord en Nonhle overleefde zelf een aanslag op haar leven. We roepen de president van Zuid-Afrika op om Nonhle te beschermen en onderzoek te doen naar de bedreigingen.

© © Fabiola Ferrero/VII Mentor Program

Schrijf voor de vrijheid van Geraldine

Geraldine Chacón is nog maar 24, maar al 10 jaar activist. Zo zette ze tijdens haar studie voor Amnesty Venezuela een jongerennetwerk op en is ze onderdirecteur van een stichting die jongeren uit arme delen van Venezuela betere kansen probeert te geven. In februari 2018 werd ze opgepakt en naar de gevangenis gebracht, omdat de Venezolaanse regering denkt dat Geraldine’s stichting zieltjes probeert te winnen voor anti-overheidsgroeperingen. Ze is nu voorwaardelijk vrij, maar ze kan elk moment weer worden opgepakt. We roepen de procureur-generaal van Venezuela op Geraldine haar volledige vrijheid terug te geven.