© South China Morning Post

Verslechtering persvrijheid in Hongkong na arrestaties

Vanmorgen zijn medewerkers, onder wie de hoofdredacteur, van de onafhankelijke nieuwssite Stand News in Hongkong gearresteerd. Ze zouden ‘opruiende publicaties’ hebben gemaakt.

Kyle Ward van Amnesty International reageert op het bericht:

De autoriteiten gebruiken daarbij wetten uit de koloniale tijd over ‘opruiende publicaties’. Ook suggereren ze dat artikelen ‘aanzetten tot afscheiding’.

‘Het is een farce dat de regering blijft beweren dat de arrestaties in lijn zijn met het Internationaal Verdrag inzake burgerrechten en politieke rechten, terwijl internationale mensenrechtenstandaarden duidelijk aangeven dat vrijheid van meningsuiting – ook al is dat in de naam van “nationale veiligheid” of iets anders – slechts wettelijk beperkt mag worden op een proportionele en duidelijke gedefinieerde manier, in plaats van het criminaliseren van een politiek geselecteerde reeks van niet-gewelddadige activiteiten. De uitleg die de autoriteiten tot nu toe hebben gegeven, hebben niet aangetoond dat deze drempel is bereikt.’

Stand News heeft inmiddels aangekondigd te moeten stoppen met haar werkzaamheden. De arrestaties, de inbeslagname van journalistiek materiaal en het bevriezen van de middelen heeft direct effect gehad. Helaas is dit niet onverwacht en laat het de neerwaartse spiraal zien waarin de persvrijheid in Hongkong zich bevindt.

Alle journalisten en medewerkers die vandaag zijn gearresteerd voor het uitvoeren van hun wettige journalistieke werk moeten onmiddellijk worden vrijgelaten.

Achtergrond

Vanmorgen werden huidige en voormalige werknemers van Stand News opgepakt voor ‘opruiende publicaties’ onder Artikel 9 en 10 van de Crimes Ordinance, een verouderde wet uit het koloniale tijdperk die voor het laatst in de jaren 1970 werd aangepast. Volgens berichten in de media, vielen meer dan 200 agenten van de nationale veiligheidsdienst het gebouw van Stand News binnen. De autoriteiten hebben bevestigd dat ze bijna 7 miljoen euro aan tegoeden hebben bevroren. Stand News heeft aangekondigd te stoppen.

Onder degenen die zijn opgepakt zijn voormalig hoofdredacteur Chung Pui-kuen, de huidige hoofdredacteur Patrick Lam, voormalig lid van bestuur en politicus Margaret Ng, voormalig lid van bestuur Christine Fong, Chow Tat-chi en zangeres en voormalig lid van bestuur Denise Ho.

Gisteren werden bestuursleden van de inmiddels opgeheven Apple Daily ook aangeklaagd voor ‘opruiende publicaties’.