© AI

Turkije: solidariteit met veroordeelde mensenrechtenverdediger Eren Keskin

Amnesty International uit haar solidariteit met de prominente Turkse mensenrechtenverdediger en advocaat Eren Keskin. De vicevoorzitter van de Turkse Mensenrechtenvereniging (İHD) werd vandaag tot ruim 6 jaar cel veroordeeld wegens ‘lidmaatschap van een gewapende terroristische organisatie’.

‘Vandaag is een mensenrechtenadvocaat die zich al meer dan drie decennia uitspreekt tegen onrecht, zelf het slachtoffer geworden van onrecht’, zegt Milena Buyum van Amnesty International.

Strijd voor gerechtigheid

‘Eren Keskin heeft haar hele leven gewijd aan het verdedigen van de rechten van vrouwen en gevangenen en strijdt voor gerechtigheid voor de families van de vermisten. Dit vonnis is wederom een ​​schokkend voorbeeld van Turkse antiterrorismewetten die worden gebruikt om legitieme, vreedzame activiteiten strafbaar te stellen.

‘Wij gaan nergens heen’

‘Ik ben vaak vervolgd en in de gevangenis gezet vanwege mijn gedachten. Ik ben er nog. Ik ga nergens heen’, tweette Eren Keskin nadat ze was veroordeeld.

‘Wij gaan ook nergens heen’, reageerde Milena Buyum van Amnesty International.

Onterechte veroordelingen

Vier beklaagden in de zaak met betrekking tot Özgür Gündem, een dagblad dat in 2016 werd gesloten, kregen vandaag gevangenisstraffen op grond van ‘terrorisme-gerelateerde’ beschuldigingen.

De rechtbank veroordeelde Zana Kaya, de hoofdredacteur van de krant, tot 2 jaar en 1 maand gevangenisstraf wegens ‘het maken van propaganda voor een terroristische organisatie’.

Net als advocate Eren Keskin werden Kemal Sancılı, aandeelhouder van de krant, en adjunct-hoofdredacteur İnan Kızılkaya veroordeeld tot 6 jaar en 3 maanden gevangenisstraf omdat ze ‘lid waren van een gewapende terroristische organisatie’. Ze blijven vrij in afwachting van hun hoger beroep.

Lees hier meer over de mensenrechtensituatie in Turkije.

Meer over dit onderwerp