Syrische vlag

Syrische regering moet belegering Daraa al-Balad stoppen en humanitaire hulp toestaan

De Syrische regering moet onmiddellijk de al twee maanden durende belegering van oppositiebolwerk Daraa al-Balad stoppen. Ook moet zij toegang verlenen voor humanitaire hulp aan het gebied waar rond de 20.000 mensen onder erbarmelijke omstandigheden leven door voedseltekorten en door gebrek aan medische hulp.

Duizenden mensen hebben deze stad ten zuiden van Daraa al verlaten sinds de belegering begon op 24 juni jongstleden. Hulporganisaties krijgen geen toegang tot het belegerde gebied waardoor er helemaal geen humanitaire of medische hulp de stad in komt. De mensen die er vastzitten, worstelen dagelijks met de zoektocht naar eten, drinken en medicijnen.

Honderden doden en gewonden

Bij botsingen tussen de Syrische regering en gewapende groeperingen in het gebied zijn sinds eind juli 2021 honderden doden en gewonden gevallen. Artilleriebeschietingen door regeringstroepen troffen de enige medische faciliteit in de buurt. Twee artsen vertelden Amnesty International dat sindsdien medische hulpverleners gedwongen zijn om patiënten thuis te behandelen.

‘Burgers betalen de prijs voor een strijd die zij nooit hebben gekozen’, zegt Diana Semaan, Syrië-onderzoeker bij Amnesty International. ‘De Syrische regering moet onmiddellijk deze belegering stoppen zodat humanitaire organisaties weer ongehinderd toegang krijgen en zodat zieken en gewonden kunnen worden geëvacueerd. Alle partijen in dit conflict moeten onrechtmatige aanvallen stoppen, een veilige doorgang bieden aan burgers die willen vluchten en het internationaal humanitair recht naleven.’

‘De winkels zijn bijna leeg’

Amnesty International sprak tussen 18 en 24 augustus 2021 met vier mensen in Daraa al-Balad, onder wie een arts, een activist en twee inwoners. Ook sprak de organisatie met twee hulpverleners. Een van hen vertelde dat er nog hooguit genoeg voedsel is voor twee weken tot een maand. Er is geen elektriciteit en er zijn geen medicijnen. Humanitaire hulp wordt door de Syrische regeringstroepen alleen toegestaan aan intern ontheemden die zich niet in het belegerde gebied bevinden.

Een vrouw uit Daraa al-Balad vertelde over de levensomstandigheden: ‘De winkels zijn bijna leeg. Ik gebruik wat ik in huis heb. Pasta, rijst, linzen, enzovoort. Er is een vrouw in de buurt die een koe heeft, en ze deelt aan sommigen van ons melk uit, die we gebruiken om yoghurt te maken. Er is lange tijd geen elektriciteit, zelfs voor het beleg niet.’

Ze beschreef ook de grote behoefte aan humanitaire en medische hulp sinds alle doorgangen zijn geblokkeerd, en hoe moeilijk medische hulp is te krijgen. ‘Mijn neef van mijn vaders kant had dringend medische zorg nodig, maar we konden hem hier niet uit krijgen, de regering weigerde. Hij stierf… Mijn buurman stierf ook aan een beroerte. Hij had gezondheidsproblemen, maar hij was te bang om naar een ziekenhuis buiten Daraa al-Balad te gaan. Ook al was hij oud, hij was bang om gearresteerd te worden.’

‘Geef je over of verhonger’

‘Wederom zet de Syrische regering haar ‘geef je over of verhonger’-tactiek in, waarbij een onrechtmatige belegering wordt gecombineerd met het willekeurig bombarderen van gebieden waar burgers zitten om zo de gewapende oppositietroepen tot overgave te dwingen en evacuatie’, zegt Diana Semaan. ‘Mensen worden uitgehongerd en wordt de toegang tot basisbehoeften ontzegd als straf voor het uiten van een andere mening dan die van de regering.’

Lees het volledige Engelstalige bericht.