Oleg Sentsov uit Oekraïne, winnaar Sacharaovprijs 2018, vrij na gevangenenruil Oekraïne Rusland
© Getty Images

Sacharovprijs voor Oekraïense filmmaker Oleg Sentsov

Voorzitter van het Europees Parlement Antonio Tajani maakte vandaag bekend dat de Oekraïense filmmaker Oleg Sentsov de Sacharovprijs 2018 heeft gewonnen. Tajani prees Sentsov om zijn moed. De mensenrechtenprijs bestaat uit een certificaat en 50.000 euro.Tajani riep de Russische autoriteiten op Sentsov onmiddellijk vrij te laten.

Oleg Sentsov werd in de nacht van 10 mei 2014 door leden van de Russische veiligheidsdienst FSB gearresteerd in zijn huis in Simferopol, de hoofdstad van de door de Russen bezette Krim. Hij werd opgepakt nadat hij zich kritisch had uitgelaten over de Russische inname van de Krim. Hij werd gemarteld om hem tot een ‘bekentenis’ te dwingen. Agenten dreigden hem te verkrachten en te doden als hij niet zou bekennen dat hij bomaanslagen en andere ‘terroristische daden’ had georganiseerd. Sentsov werd tot 20 jaar gevangenisstraf veroordeeld vanwege ‘terrorisme’.

Hongerstaking

Van half mei tot begin oktober van dit jaar was Sentsov in hongerstaking. Op die manier vroeg hij om de vrijlating van alle Oekraïners die in Rusland om politieke redenen zijn gearresteerd of veroordeeld. Er bestaat geen lijst van hen, maar Russische mensenrechtenorganisaties zijn ervan overtuigd dat het om ten minste zeventig mensen gaat. Door de hongerstaking verslechterde Sentsovs gezondheidstoestand. Hij beëindigde de hongerstaking onvrijwillig nadat Russische gevangenisautoriteiten hadden gedreigd met dwangvoeding.

Lees meer over Oleg Sentsov.