Aung San Suu Kyi bij de VN in 2016
© Spencer Platt/Getty Images

Myanmar: staatsgreep gaande, Aung San Suu Kyi en anderen gearresteerd

De regeringsleider van Myanmar, Aung San Suu Kyi werd vandaag in de vroege ochtend gearresteerd. Ook andere prominente leden van de regerende partij Nationale Liga voor Democratie (NLD) zijn opgepakt. Daarnaast zouden ook een aantal etnische partij- en studentenleiders zijn gearresteerd, evenals prominente activisten en mensenrechtenverdedigers zouden ook zijn opgepakt. De opperbevelhebber van het leger heeft een noodtoestand van een jaar aangekondigd.

‘De arrestatie van Aung San Suu Kyi, hoge ambtenaren en andere politieke leiders is buitengewoon alarmerend. Tenzij de gedetineerden kunnen worden beschuldigd van een strafbaar feit volgens het internationaal recht, moeten ze onmiddellijk worden vrijgelaten’, zegt Ming Yu Hah van Amnesty International.

Spanningen in Myanmar

De staatsgreep volgt op dagen van oplopende spanningen tussen NLD-functionarissen en militaire vertegenwoordigers in de aanloop naar de eerste zitting van het nieuwgekozen parlement die vandaag was gepland. De NLD van Aung Sang Suu Kyi won de verkiezingen van afgelopen november ruimschoots. Maar het leger en de daaraan gelieerde Union Solidarity and Development Party (USDP) beweren dat er bij de verkiezingen op grote schaal zou zijn gefraudeerd.

Zorgwekkend

‘Dit is een onheilspellend moment voor de mensen in Myanmar, het risico bestaat dat militaire onderdrukking en straffeloosheid zullen toenemen. De gelijktijdige arrestaties van prominente politieke activisten en mensenrechtenverdedigers geven een huiveringwekkende boodschap af dat de militaire autoriteiten geen afwijkende meningen tolereren te midden van de huidige gebeurtenissen’, aldus Ming Yu Hah.

‘Eerdere militaire staatsgrepen en repressie in Myanmar hebben geleid tot grootschalig geweld en buitengerechtelijke executies door veiligheidstroepen. Amnesty International dringt er bij de strijdkrachten op aan terughoudendheid te betrachten, zich te houden aan de internationale mensenrechten en het humanitair recht en ervoor te zorgen dat de politie zo spoedig mogelijk de rechtshandhavingstaken hervat.’

Telefoon- en internet-blackouts

Tijdens de arrestaties in de vroege ochtend werden internet- en telefoonstoringen gemeld in verschillende delen van het land, waaronder in de hoofdstad Nay Pyi Taw, de grootste stad Yangon, en in de staten Shan en Kachin en de regio’s Mandalay en Sagaing.

‘Meldingen van een telecommunicatiestoring vormen een verdere bedreiging voor de bevolking in zo’n instabiele tijd – vooral omdat ook Myanmar een pandemie bestrijdt, en omdat interne conflicten met gewapende groepen de Myanmarese burgers in verschillende delen van het land in gevaar brengen’, zegt Ming Yu Hah. ‘Het is van cruciaal belang dat de telefoon- en internetdiensten onmiddellijk worden hervat.

Oproep Amnesty International

‘De legerleiding van Myanmar moet duidelijk maken op welke juridische basis deze mensen worden vastgehouden. Ze moet ook garanderen dat de rechten van de gearresteerden volledig worden gerespecteerd, en zij bijvoorbeeld niet worden mishandeld, en dat ze toegang hebben tot advocaten van hun eigen keuze en hun familie. De legerleiding moet laten weten waar zij vastzitten en hun toegang verlenen tot medische zorg.’