Aung San Suu Kyi bij de VN in 2016
© Spencer Platt/Getty Images

Myanmar klaagt Aung San Suu Kyi aan vanwege bezit walkietalkies

In Myanmar is Aung San Suu Kyi beschuldigd van het overtreden van import- en exportwetten wegens het bezit van walkietalkies.

‘Als deze beschuldigingen worden bevestigd, lijkt het erop dat het leger wanhopig op zoek is naar een voorwendsel om op heksenjacht te gaan en iedereen die zich tegen het leger keert te intimideren,’ zegt Emerlynne Gil van Amnesty International. ‘Dit soort verzonnen beschuldigingen tegen Aung San Suu Kyi en tientallen anderen die sinds de staatsgreep vastzitten, moeten worden ingetrokken en zij moeten onmiddellijk worden vrijgelaten.’

Staatsgreep militairen

Op 1 februari 2021 nam het leger in Myanmar  de macht over. Aanleiding voor de staatsgreep was de overweldigende overwinning van Aung San Suu Kyi’s regeringspartij de Nationale Liga voor Democratie bij de verkiezingen in november 2020. Hierdoor hielden de militairen nog maar weinig zetels over in het parlement.

Amnesty’s oproep

‘Eerdere militaire staatsgrepen leidden in Myanmar tot grootschalig geweld en buitengerechtelijke executies door veiligheidstroepen. Amnesty International dringt er bij de strijdkrachten op aan terughoudendheid te betrachten, zich te houden aan de internationale mensenrechten en het humanitair recht en ervoor te zorgen dat de politie zo spoedig mogelijk de rechtshandhavingstaken hervat,’ zegt Ming Yu Hah van Amnesty International.