Abdel al-Jubeir, de minister van Buitenlandse Zaken van Saudi-Arabië
© Ralf Hirschberger/AFP/Getty Images

Minister Blok moet bezoek Saudische minister aangrijpen om op te roepen tot vrijlating mensenrechtenactivisten

Op donderdag 14 november brengt Adel al-Jubeir, de minister van Buitenlandse Zaken van Saudi-Arabië, een bezoek aan Nederland. Tijdens dat bezoek spreekt de minister onder anderen met minister Blok en leden van de Tweede Kamer. Amnesty International roept minister Blok en Kamerleden op om het bezoek van minister Al-Jubeir aan te grijpen om publiekelijk te pleiten voor de vrijlating van Saudische vrouwenrechtenactivisten Loujain al-Hathloul, Nouf Abdulaziz, de leden van de Saudische mensenrechtenorganisatie ACPRA en de Saudische blogger Raif Badawi.

De Saudische regering doet er alles aan om de wereld de moord op de Saudische journalist Jamal Khashoggi en de arrestatie van vrouwenrechtenactivisten te laten vergeten. Een aantal positieve hervormingen en een uitgebreide PR-campagne kunnen niet verhullen dat de repressie in Saudi-Arabië onder leiding van kroonprins Mohammed Bin Salman alleen maar is toegenomen.

Na de moord op Jamal Khashoggi in het Saudische consulaat in Istanbul besloot Nederland vorig jaar om een grote handelsmissie naar Saudi-Arabië (voorlopig) op te schorten. Het bezoek van de Saudische minister van Buitenlandse Zaken loopt vooruit op de G20, die eind volgend jaar in Riyad plaatsvindt.

Onderzoek beleid Nederland

Vorig jaar publiceerde Amnesty International een onderzoek over de Nederlandse inzet voor Saudische mensenrechtenverdedigers. Uit dat onderzoek bleek dat het huidige Nederlandse beleid van stille diplomatie geen enkel positief effect heeft gehad op de situatie van mensenrechtenverdedigers in Saudi-Arabië.

De afgelopen jaren is de Saudische mensenrechtenbeweging gedecimeerd. Tal van onschuldige activisten zitten lange gevangenisstraffen uit, en vrouwenrechtenactivisten hangt tientallen jaren gevangenisstraf boven het hoofd. De bilaterale reactie van Nederland op deze toenemende repressie heeft zich de afgelopen jaren beperkt tot het “delen van zorgen” met de Saudische autoriteiten.

Meer over dit onderwerp