© Laura Rangel

Mensenrechtensituatie Venezuela verslechtert met de dag

De mensenrechtensituatie in Venezuela verslechtert in rap tempo na de omstreden verkiezingen in het land. In de afgelopen dagen werden honderden mensen willekeurig opgepakt en demonstraties met grof geweld neergeslagen. Er vielen ten minste tien doden tijdens de massale protesten tegen president Maduro en zijn machtsuitbreiding.

‘Maduro leeft in paralell universum’

‘President Maduro en zijn regering lijken in een parallel universum te leven’, zegt Erika Guevara-Rosas van Amnesty International. De autoriteiten mogen de spanningen en het geweld niet blijven negeren en moeten tegemoet komen aan de dringende behoeftes van de bevolking, ook als het gaat om mensen die het niet eens zijn met de regering’.

Volgens officiele bronnen zijn sinds het begin van de onlusten op 4 april ten minste honderd mensen gedood en meer dan 1400 mensen gewond geraakt. Waarschijnlijk ligt dit aantal in werkelijkheid veel hoger.

Geweld moet stoppen

Het dodelijke geweld in Venezuela moet onmiddellijk stoppen. De autoriteiten moeten een onpartijdig onderzoek instellen naar alle gevallen van geweld ongeacht wie ervoor verantwoordelijk is. Daarnaast moet er nu een einde worden gemaakt aan de willekeurige arrestaties, de moorden en andere serieuze mensenrechtenschendingen.

Meer over dit onderwerp