© Leonardo Fernandez Viloria/Getty Images

Internationaal Strafhof, onderzoek nieuw bewijs buitengerechtelijke executies in Venezuela

In Venezuela zijn begin dit jaar veertien mannen hoogstwaarschijnlijk buitengerechtelijk geëxecuteerd, blijkt uit nieuw open source-onderzoek van Amnesty International. De hoofdaanklager van het Internationaal Strafhof in Den Haag moet deze bewijslast meenemen in zijn vooronderzoek naar misdaden tegen de menselijkheid door de Venezolaanse veiligheidsdiensten.

Het Crisis Evidence Lab van Amnesty International verzamelde bewijs over de dood van veertien mannen in de La Vega-buurt in de hoofdstad Caracas. Het onderzoek Venezuela: Impunity in the face of lethal policy of social control verifieerde negen video’s van een grootschalige operatie van de Venezolaanse veiligheidstroepen.

Buitengerechtelijke executies

Tussen 6 en 9 januari 2021 werden 650 agenten ingezet vanwege vermeende botsingen tussen bendes en politie. De Speciale Actietroepen (FAES) en andere leden van de Bolivariaanse Nationale Politie waren hierbij betrokken; in het verleden is deze politie-eenheid al vaker bekritiseerd vanwege systematische buitengerechtelijke executies van jonge mannen.

Lijken achterin pick-up

Politievoertuigen, wapens, bepantsering en politie-badges zijn duidelijk in beeld te zien en op verschillende video’s zijn meerdere geweerschoten te horen. Een video toont een pick-up truck van de politie die uit de La Vega-parochie rijdt met hoogstwaarschijnlijk lijken achterin. Twee van de dodelijke slachtoffers van de politieactie waren naar verluidt 17-jarige adolescenten.

Misdaden tegen de menselijkheid

‘Er zijn gegronde redenen om aan te nemen dat ten minste veertien van de doden die tussen 6 en 9 januari vielen slachtoffer waren van buitengerechtelijke executie, een misdaad volgens internationaal recht die zou kunnen duiden op misdaden tegen de menselijkheid’, zegt Erika Guevara-Rosas van Amnesty International. ‘Ondanks herhaalde veroordelingen door internationale organisaties en moedige Venezolaanse maatschappelijke organisaties gaan deze misdrijven jaar na jaar door, hand in hand met volslagen straffeloosheid.’

Mensenrechtenorganisaties en inwoners van La Vega ontkennen dat de doden het gevolg zijn van de confrontatie tussen bendes en politie en beweren dat het voornamelijk ging om buitengerechtelijke executies. Andere doden kunnen te wijten zijn aan ‘verdwaalde kogels’. Er zijn geen meldingen geweest van doden of gewonden onder de betrokken veiligheidstroepen.

Schotwonden in hart en hoofd

Amnesty International verkreeg afbeeldingen die ogenschijnlijk veertien van de doden in La Vega tonen. Een forensisch patholoog verifieerde onafhankelijk de details van de opgelopen verwondingen en bevestigde dat negen lichamen schotwonden in of vlakbij het hart hadden. Twee lichamen hadden enkelvoudige schotwonden in het hoofd.

‘De locatie en het aantal schotwonden op de lichamen van de slachtoffers in La Vega maken de officiële versie dat deze mensen omkwamen in een confrontatie met de politie nog minder geloofwaardig’, aldus Erika Guevara-Rosas. ‘In plaats daarvan ondersteunen ze de eerdere bevindingen van Amnesty International over een beleid van systematische buitengerechtelijke executies en andere misdaden volgens het internationaal recht in Venezuela.’

Oproep aan Internationaal Strafhof

‘Omdat er geen enkel teken is van een onpartijdig en onafhankelijk onderzoek door de Venezolaanse autoriteiten naar deze gebeurtenissen, is het onderzoek van de aanklager van het Internationaal Strafhof meer dan ooit noodzakelijk’, stelt Erika Guevara-Rosas.

Het Internationaal Strafhof doet sinds 2018 onderzoek naar Venezuela. Verwacht wordt dat het hof dit jaar besluit of er een volwaardig strafonderzoek naar het regime van president Maduro komt.

Lees hier het onderzoek: Venezuela: Impunity in the face of lethal policy of social control

Lees ook over eerdere onderzoeken door Amnesty International in Venezuela:

Dying before a judge: The arbitrary detention, enforced disappearance, torture and death of Rafael Acosta Arévalo (sept 2020)

Hunger for justice: Crimes against humanity in Venezuela (mei 2019)