Afghaanse vrouwen demonstreren voor hun rechten, die door de Taliban ernstig onderdrukt worden
© AFP via Getty Images

In Afghanistan moeten Taliban gearresteerde vrouwelijke activisten onmiddellijk vrijlaten

In de afgelopen 10 dagen zijn drie prominente vrouwelijke mensenrechtenactivisten gearresteerd door de Taliban. Het gaat om Zarifa Yaqoobi, Farhat Popalzai en Humaira Yusuf en hun mede-activisten.

‘De recente opleving van arrestaties onder vrouwelijke mensenrechtenactivisten is de zoveelste poging om elke vorm van vreedzaam protest en elke afwijkende mening het zwijgen op te leggen tegen het onderdrukkende beleid van de Taliban die de mensenrechten schenden’, zegt Samira Hamidi van Amnesty International. ‘Het behoeft geen twijfel dat deze arrestaties de sfeer van angst en wraakacties verder doen toenemen, in een voortdurend systeem van onderdrukking waar niets tegen wordt gedaan.’

Als de feitelijke autoriteiten moeten de Taliban zich houden aan internationale mensenrechtenwetten en -normen. Deze vrouwen en hun collega’s moeten onmiddellijk en onvoorwaardelijk worden vrijgelaten. Ze zijn enkel en alleen gearresteerd voor het vreedzaam uitoefenen van hun recht op vrijheid van meningsuiting, vereniging en vreedzame vergadering.

Taliban verantwoordelijk stellen

‘We maken ons zorgen over de veiligheid en integriteit van Zarifa Yaqoobi, Farhat Popalzai, Humaira Yusuf en hun collega’s die zijn vastgezet. In het verleden zijn de mensen die willekeurig vastgezet zijn onder het regime van de Taliban gemarteld en slecht behandeld. Daarnaast werd hen meerdere malen de toegang tot juridische bijstand en familiebezoek geweigerd’, zegt Hamidi ‘De Taliban moeten verantwoordelijk worden gesteld voor hun mensenrechtenschendingen en geweldplegingen, nu ze hier ongestraft mee doorgaan.’

De internationale gemeenschap moet deze daden veroordelen, zowel publiek als in de contacten met de Taliban en een duidelijke boodschap afgeven dat hun huidige methoden ten opzichte van vrouwen en meisjes onacceptabel zijn.

Achtergrond

Op 4 november 2022 arresteerden de Taliban de vrouwelijke mensenrechten verdediger Zarifa Yaqoobi en haar collega’s tijdens een persconferentie waarin de oprichting van ‘Afghan Women Movement for Equality’ werd aangekondigd.

Uit verslagen blijkt dat zo’n 60 Talibanleden de persconferentie binnenstormden om het evenement te verstoren. Ook wisten ze foto’s en video’s van de mobiele telefoons van de deelnemers. De volgende dag deed de Hoge VN- Commissaris voor Mensenrechten een verklaring uit over de arrestaties, waarin de feitelijke autoriteiten worden aangespoord om het recht op vrijheid van meningsuiting en vreedzame vergadering te respecteren zonder angst voor arrestatie of intimidatie.

De dag erop, op 5 november, zei de woordvoerder van de Taliban Zabihullah Mujahid  in een persconferentie dat de vrouwelijke mensenrechten activisten ‘aangemoedigd worden om te protesteren en wantrouwen te verspreiden tegen het Islamitische emiraat’.

Volgens berichtgeving van het Afghaanse persbureau Jaama Press werd op 8 november de prominente jonge activiste Farhat Popalzai gearresteerd door de Taliban. Ze is een van de oprichters van de ‘Spontaneous Movement of Afghan Women’.

Op 13 november werd een andere mensenrechtenverdediger, Humaira Yusuf, door de Taliban in hechtenis genomen, melden bronnen aan Amnesty International.

Deze recente opleving van het aantal arrestaties van vrouwenrechtenverdedigers en vreedzame demonstranten volgt na maanden van onderdrukking van vrouwen- en meisjesrechten in het land, vastgelegd door Amnesty International en andere maatschappelijke organisaties.

Vrouwen en meisjes worden uitgesloten van het uitoefenen van hun meest fundamentele rechten, zoals het recht op vrijheid van beweging, scholing en politieke participatie, nu meisjes scholen boven groep 8 gesloten blijven.

Afgelopen zomer bracht Amnesty International het rapport, Death in Slow Motion: Women and Girls under Taliban Rule, uit. Daarin wordt beschreven hoe vrouwen die vreedzaam protesteerden tegen deze onderdrukkende regels worden bedreigd, gearresteerd, vastgezet, gemarteld, en ‘verdwijnen’.

Lees het interview met Massouda Jalal, oud-minister van Vrouwenzaken in Afghanistan in ons magazine Wordt Vervolgd: ‘Het liefst haalde ik alle vrouwen uit Afghanistan’.