President Rodrigo Duterte van de Filipijnen
© Getty Images

Filipijnen: mensenrechtenadvocaat Benjamin Ramos vermoord

Op 6 november is de Filipijnse mensenrechtenadvocaat Benjamin Ramos door onbekende motorrijders doodgeschoten in de stad Kabankalan. Ramos was een van de oprichters van de Bekijk ook: National Union of People's Lawyers (NUPL), een groep mensenrechtenadvocaten die gratis hulp verleent aan slachtoffers van mensenrechtenschendingen.

NUPL zegt dat Ramos onlangs de families had bijgestaan van negen van suikerplantagearbeiders die op 20 oktober in de stad Sagay waren vermoord. Volgens de NUPL is Ramos de 34e advocaat die onder het Duterte-bewind is vermoord. Er zijn ook aanklagers, rechters en andere ambtenaren vermoord, onder wie rechter Edmundo Pintac, die drugszaken in behandeling had.

‘Oorlog tegen drugs’

‘De moord op een mensenrechtenadvocaat is een nieuw dieptepunt in de steeds meer om zich heen grijpende cultuur van straffeloosheid in de Filipijnen, en de zoveelste klap voor de toch al bedroevende mensenrechtenreputatie van de regering,’ zegt Ritz Lee Santos III, voorzitter van Amnesty Filipijnen.

‘De moord op Ramos is des te verontrustender, omdat in de bloedige ‘oorlog tegen drugs’ die de regering voert al duizenden mensen zijn omgekomen. Als mensenrechtenverdedigers voorgoed het zwijgen wordt opgelegd, wie zal er dan opkomen voor het groeiend aantal slachtoffers van mensenrechtenschendingen?’

Amnesty’s oproep

De overheid moet niet alleen snel een grondig en onafhankelijk onderzoek instellen naar de moord op Ramos, maar ook naar de moorden op talloze andere advocaten en rechters die plaatsvonden sinds president Duterte aan de macht kwam. Als dat niet gebeurt, zou dat neerkomen op totale minachting voor het recht op leven, iets waarvoor de huidige regering al stevig wordt bekritiseerd.