Egypte: mensenrechtenverdedigers opgepakt
© Amnesty International

Egypte: weer arrestatie van mensenrechtenactivisten

De onderdrukking van mensenrechtenverdedigers gaat in Egypte onverminderd verder. Op 1 november werden ten minste negentien activisten gearresteerd.

Door de arrestaties is de vooraanstaande mensenrechtenorganisatie Egyptian Coordination for Rights and Freedoms (ECRF) gedwongen haar activiteiten stil te leggen. De ECRF houdt zich bezig met gedwongen verdwijningen en het steeds vaker toepassen van de doodstraf.

Gedwongen verdwijningen

Twee leden van de organisatie, medeoprichter Ezzat Ghoniem en advocaat Azzouz Maahgoub, verdwenen op 14 september 2018. Beiden werden in maart dit jaar gearresteerd. Een rechtbank beval op 4 september hun vrijlating, maar de veiligheidstroepen negeerden het bevel en lieten de twee verdwijnen.

Ook mensenrechtenadvocaat en voormalig lid van de Nationale Raad voor Mensenrechten Hoda Abdelmomiem is opgepakt. Voordat zij werd opgepakt drongen veiligheidstroepen haar appartement binnen om het te doorzoeken.

Activisten in gevaar

‘Met de arrestatie van mensenrechtenverdedigers demonstreren de Egyptische autoriteiten opnieuw dat ze vastbesloten zijn om elke vorm van activisme tegen te gaan en de mensenrechtenbeweging af te breken’, zegt Najia Bounaim van Amnesty International. ‘Iedereen die zich in Egypte durft uit te spreken over mensenrechtenschendingen is in gevaar.’

Amnesty heeft de VN Mensenrechtenraad herhaaldelijk opgeroepen zich uit te spreken over de snel groeiende mensenrechtencrisis in Egypte.