Het tekenen van petities is erg zinvol

Een petitie ondertekenen is heel erg zinvol

We vragen mensen vaak een petitie te ondertekenen. Maar wat gebeurt er eigenlijk met al die handtekeningen en hoe zinvol is dat ondertekenen nu echt? Kort maar krachtig: heel erg zinvol!

Petities zijn een belangrijk middel om te laten zien dat heel veel mensen onze standpunten delen. Met de handtekeningen die we verzamelen onder een petitie kan bijvoorbeeld een onderwerp op de politieke agenda gezet worden. Zo kan een debat ontstaan over een bepaald onderwerp en kan uiteindelijk een wet worden gewijzigd of afgeschaft. Denk bijvoorbeeld aan de verkrachtingswet die aangepast gaat worden: die is mede door de petities en de inzet van Amnesty hoog op de politieke agenda komen te staan.

Regeringen voelen de druk

Maar ook buiten Nederland blijken onze petities een enorme kracht en impact te hebben: met de vele handtekeningen die wij verzamelen, zetten we regeringen onder druk. Bijvoorbeeld om iemand vrij te laten die onterecht gevangenzit, om marteling te stoppen, of om iemand die is opgepakt een eerlijk proces te geven. We horen je denken: alsof regeringen zich daar wat van aantrekken. Jazeker!

Geen enkele regering zit immers te wachten op negatieve publiciteit en geen enkele regering vindt het fijn als de wereld over haar schouders meekijkt.

Mensen komen vrij

Daarom kwamen er al veel mensen vrij na druk van mensenrechtenorganisaties als Amnesty. Ook verbeterden de omstandigheden van gevangenen en kregen mensenrechtenactivisten alsnog een eerlijk proces.

Zo zorgde de inzet voor de jonge Turkse lhbti-activisten Melike Balkan en Özgur Gür ervoor dat zij ongelooflijk veel aandacht kregen voor hun zaak. Ze riskeerden drie jaar cel voor hun lhbti-activisme. Ze hadden onder meer een Pride-mars georganiseerd. In oktober 2021 werden ze vrijgesproken.

In februari 2021 kwam de prominente Saudische activiste Loujain al-Hathloul na 1001 dagen in de cel vrij, onder meer na jarenlange druk van Amnesty. Ze zat vast omdat ze actievoerde tegen het rijverbod voor vrouwen en voor de afschaffing van het mannelijke voogdijsysteem. Dat werd haar niet in dank afgenomen door de Saudische autoriteiten.

In maart 2021 overhandigde een Amnesty-delegatie brieven en handtekeningen onder petities aan de Zuid-Afrikaanse politie. Nog diezelfde dag heropende de politie het onderzoek naar de jonge vrouwen Popi Qwabe en Bongeka Phungula. De twee Zuid-Afrikaanse vriendinnen werden in mei 2017 vermoord en waarschijnlijk verkracht tijdens een avondje stappen. De moorden werden tot die tijd niet goed onderzocht, maar dat veranderede door alle aandacht die erop gevestigd werd.

Blijf petities tekenen

Dus als er weer een verzoek komt een petitie te tekenen. Doen! Want mensen komen vrij, marteling stopt, daders worden berecht, mensen krijgen hoop, straffen worden verminderd, discriminerende wetten worden aangepast … En zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Doe mee aan onze acties en help ons in onze strijd voor een betere wereld!

Meer over dit onderwerp