Cubaanse kunstenaar Luis Manuel Otero Alcántara is vrij!

Op 31 mei is de Cubaanse kunstenaar en gewetensgevangene Luis Manuel Otero Alcántara vrijgelaten. Hij werd een maand lang gevangengehouden in een ziekenhuis in Cuba nadat hij in hongerstaking was gegaan omdat de overheid kunstwerken van hem in beslag had genomen.

Luis Manuel is een van de leiders van de San Idriso-beweging. Dat is een groep kunstenaars, journalisten, academici en activisten die zich inzetten voor de vrijheid van meningsuiting in Cuba. Leden van de veiligheidsdienst arresteerden Luis Manuel op 2 mei 2021 in zijn eigen huis, dat ook het hoofdkantoor is van de beweging. In het ziekenhuis waar hij naartoe werd gebracht, werd hij continu geobserveerd door leden van de veiligheidsdienst. Hij mocht nauwelijks bezoek ontvangen en een groot deel van zijn gevangenschap bleef het licht in zijn kamer dag en nacht aan, wat neerkomt op mishandeling.

Vrij

Op 31 mei werd Luis Manuel zonder aanklachten weer vrijgelaten. Er zijn ook geen voorwaarden voor zijn vrijlating. Maar hij had helemaal nooit gevangengenomen en geïntimideerd mogen worden voor zijn mensenrechtenwerk. Amnesty houdt zijn situatie in de gaten. In november 2020 werd hij ook al eens een aantal dagen opgesloten in het ziekenhuis. Ook andere leden van de San Idriso-beweging worden telkens lastiggevallen.

Meer over dit onderwerp