Er is een groeiende bezorgdheid over de Chinese tennisser Peng Shuai, die niet meer in het openbaar is gezien sinds ze twee weken geleden een oud-politicus van seksueel geweld beschuldigde.
© sirobi

Besluit internationale tennisbond WTA moet China aanzetten tot onderzoek naar seksueel geweld

De internationale tennisbond voor vrouwen WTA organiseert voorlopig geen toernooien meer in China. De bond kwam tot dit besluit uit bezorgdheid over de situatie van de Chinese tennisster Peng Shuai. Peng Shuai was twee weken niet meer in het openbaar gezien nadat ze begin november een bericht op de Chinese sociale-mediawebsite Weibo plaatste. Daarin beschuldigde ze een oud-politicus van seksueel geweld.

Amnesty International deelt de bezorgdheid van de WTA over de staatscensuur rond beschuldigingen van Peng Shuai en de online discussie die dat teweegbracht. De Chinese regering staat erom bekend dat het vrouwen het zwijgen oplegt als zij beschuldigingen van seksueel geweld uiten.

WTA neemt verantwoordelijkheden serieus

Het besluit van de WTA om toernooien in China op te schorten nadat antwoorden op vragen over de bewegingsvrijheid, het welzijn en de veiligheid van Peng Shuai ontoereikend waren, laat zien dat ze hun verantwoordelijkheden serieus nemen wat betreft due diligence – het met gepaste zorgvuldigheid handelen. Dit besluit en de steunbetuigingen van enkele grote tennissterren, zijn een signaal voor de Chinese autoriteiten dat hun pogingen om deze beschuldigingen onder het tapijt te vegen niet geaccepteerd worden.

Amnesty’s oproep

‘De internationale gemeenschap moet er bij de Chinese regering op blijven aandringen om alle beschuldigingen van seksueel geweld snel en effectief te onderzoeken’, zegt Doriane Lau van Amnesty International. ‘Ze moeten de Chinese regering ook vragen om ervoor te zorgen dat de slachtoffers een platform hebben om zich vrij en zonder nadelige gevolgen te uiten.’

Achtergrond

De directeur en voorzitter van de WTA kondigde op 1 december 2021 in een verklaring de ‘onmiddellijke schorsing’ van alle WTA-toernooien in China aan. In de verklaring zegt de WTA dat het haar atleten niet in China wil laten spelen als Peng Shuai niet vrij mag communiceren en ‘schijnbaar onder druk werd gezet om haar bewering van seksueel geweld tegen te spreken’.

Op 2 november plaatste Peng Shuai een bericht op de Chinese sociale-mediawebsite Weibo waarin ze de gepensioneerde Chinese vicepremier Zhang Gaoli ervan beschuldigde haar tot seks te hebben gedwongen. Discussies over de beschuldigingen werden op Chinese sociale media al snel gecensureerd en de oorspronkelijke post – ‘je bracht me naar je huis en dwong mij om relaties met jou te hebben’ – werd snel verwijderd. Zhang Gaoli was tussen 2013 en 2018 vicepremier en wordt beschouwd als een bondgenoot van president Xi Jinping.

Peng Shuai’s communicatie met de buitenwereld is sindsdien uiterst beperkt geweest. Er werd onder meer een e-mail openbaar gemaakt die ze naar de tennisautoriteiten zou hebben gestuurd. Daarin zegt ze dat beschuldigingen van seksueel geweld ‘niet waar’ zijn en dat ‘alles in orde is’. Ze verscheen ook in een videogesprek met een functionaris van het Internationaal Olympisch Comité. China heeft een geschiedenis van het vrijgeven van gedwongen ‘verklaringen’. Zo zond de staatstelevisie de ‘bekentenissen’ uit van de Chinese mensenrechtenadvocaten Wang Yu en Jiang Tianyong toen ze gevangenzaten.