Protesten in Hongkong
© Jimmy Lam everydayaphoto

Onderdrukking neemt toe in Hongkong na arrestatie activisten

In Hongkong zijn vier beheerders gearresteerd van het opgeheven 612 Humanitarian Relief Fund.

‘Zelfs volgens de huidige normen in Hongkong, waarbij sprake is van toenemende onderdrukking, zijn deze arrestaties een schokkende escalatie. Enkele van de meest gerespecteerde pro-democraten van de stad die altijd vreedzaam actievoerden, riskeren nu een jarenlange gevangenisstraf’, zeg Erwin van de Borght van Amnesty International.

Het 612 Humanitarian Relief Fund, opgericht op 15 juni 2019, had tot doel humanitaire en financiële steun te bieden aan mensen die gewond raakten, gearresteerd of aangevallen werden of met geweld werden bedreigd tijdens protesten tegen een voorstel voor een nieuwe uitleveringswet.

Massaal protest in 2019

In 2019 braken er in Hongkong massale protesten uit tegen een nieuwe uitleveringswet, de Anti-Extradition Law Amendment Bill (ELAB). Dat wetsvoorstel zou het de autoriteiten van Hongkong mogelijk maken om verdachten van een misdrijf uit te leveren aan landen waarmee het geen uitleveringsakkoord heeft gesloten. Het wetsvoorstel zou ook gelden voor uitlevering van verdachten aan China, die daar dan berecht worden. De demonstranten vreesden dat ook critici en activisten na verzonnen aanklachten aan China kunnen worden uitgeleverd.

Niets misdaan

‘De vier activisten, onder wie een 90-jarige kardinaal, zijn opgepakt omdat ze het mogelijk maakten dat demonstranten juridische en humanitaire steun kregen. Het laat zien dat Hongkong geen enkel respect heeft voor de basisrechten van haar burgers’, zegt van de Borght. ‘Door het verstrekken van juridische, economische en medische hulp aan mensen die dat nodig hebben strafbaar te stellen, ondermijnen de autoriteiten het recht op een eerlijk proces en andere mensenrechten in Hongkong.

De vier worden beschuldigd van ‘samenzwering met buitenlandse troepen’. De aanklacht laat zien dat de vaag gedefinieerde nationale veiligheidswet kan worden gebruikt om politiek gemotiveerde arrestaties uit te voeren.

Amnesty’s oproep

Amnesty International roept de regering van Hongkong op om te stoppen met het vervolgen van leden van het 612 Humanitarian Relief Fund en anderen die doelwit zijn, simpelweg omdat ze hun recht op vrijheid van meningsuiting, vereniging of vergadering vreedzaam uitoefenen.

Achtergrond

Kardinaal Joseph Zen (90), advocaat Margaret Ng (74) en zangeres Denise Ho (45) zijn 11 mei 2022 gearresteerd op beschuldiging van ‘samenzwering met buitenlandse troepen’ op grond van de nationale veiligheidswet van Hongkong. Geleerde Hui Po-keung werd een dag eerder gearresteerd op de luchthaven van Hongkong waar hij van plan was het land te verlaten. Een vijfde medewerkers van het fonds, Cyd Ho (67), zat al vast op beschuldiging van andere strafbare feiten. Allen, behalve Ho, werden dezelfde dag op borgtocht vrijgelaten.

De vijf waren beheerder van het 612 Humanitarian Relief Fund, dat financiële steun en juridische bijstand verleende aan mensen die werden vervolgd voor hun deelname aan de massale protesten van 2019.

Het 612 Humanitarian Relief Fund stopte in september 2021 nadat bekend werd dat het onderwerp was van een onderzoek door de National Security Department van de politie van Hongkong. De naam ‘612’ van het fonds stamt uit de datum 12 juni 2019, toen de politie buitensporig geweld gebruikte tegen grotendeels vreedzame demonstranten die protesteerder tegen de later ingetrokken uitleveringswet.