In Algerije neemt een vrouw deel aan een protest tegen de regering
© AFP via Getty Images

Algerije moet verzonnen aanklachten tegen mensenrechtenverdedigers intrekken

De Algerijnse autoriteiten moeten onmiddellijk alle aanklachten tegen mensenrechtenverdedigers Kaddour Chouicha, Jamila Loukil en Said Boudour en twaalf andere Hirak-activisten intrekken.

Ze kunnen lange gevangenisstraffen krijgen of zelfs de doodstraf, op basis van verzonnen beschuldigingen zoals ‘deelname aan een terroristische organisatie’ en ‘samenzwering tegen de staat’. Die beschuldigingen werden tegen hen geuit nadat ze deelnamen aan vreedzame protesten.

Professor Kaddour Chouicha en de journalisten Jamila Loukil en Said Boudour zijn lid van de Algerijnse Liga voor de Verdediging van de Mensenrechten (LADDH) en maken sinds februari deel uit van de Hirak-beweging. Die protestbeweging roept op tot radicale politieke verandering in Algerije en organiseert sinds februari 2019 grotendeels vreedzame demonstraties.

‘Ernstige zorgen’

‘We maken ons ernstige zorgen over deze rechtszaak tegen dappere mensenrechtenverdedigers’, zegt Amna Guellali van Amnesty International. ‘De zaak maakt deel uit van een zorgwekkende nieuwe trend waarbij de Algerijnse autoriteiten voorafgaand aan de verkiezingen in juni 2021 antiterrorismewetgeving gebruiken om het recht op vrijheid van vreedzame vergadering en meningsuiting te onderdrukken. De aanklachten zijn slechts een rookgordijn om te verhullen dat ze mensenrechtenverdedigers het zwijgen op willen leggen en hun activisme willen onderdrukken. We dringen er bij de Algerijnse autoriteiten op aan om deze processen stop te zetten. Ook moeten de Hirak-activisten gebruik kunnen maken van hun recht op vrijheid van meningsuiting en vreedzame vergadering voorafgaand aan de parlementsverkiezingen in juni.’

Infiltraties in Hirak-beweging

De aanklachten die door de aanklager werden ingediend, houden verband met de islamitische politieke beweging Rachad. De autoriteiten beschuldigen Rachad ervan de Hirak-protestbeweging te infiltreren in een poging haar te ondermijnen. Kaddour Chouicha, Jamila Loukil en Said Boudour ontkennen elke band met Rachad. Op 18 mei 2021 beslist de rechtbank van Oran of ze in afwachting van hun proces vrij blijven of maximaal 16 maanden in voorlopige hechtenis worden gehouden.

Veel nieuwe arrestaties

De Algerijnse autoriteiten hebben de afgelopen dagen hun optreden tegen Hirak-activisten verder opgevoerd. Ten minste 44 demonstranten werden opgepakt en vervolgd vanwege deelname aan vreedzame demonstraties op 14 mei. Volgens het Nationaal Comité voor de Bevrijding van Gedetineerden (CNLD), een lokale waakhondgroep, zitten momenteel zeker 124 activisten vast omdat ze deelnamen aan protesten.

‘Ik had bloed op mijn gezicht’

Journalist Said Boudour vertelde dat vijf agenten hem op gewelddadige wijze arresteerden terwijl hij verslag deed van een Hirak-protest in Oran op 23 april 2021. ‘Ze schopten ons, sloegen ons met hun vuisten en knuppels en beledigden ons. Ik heb nog steeds sporen in de buurt van mijn mond waar ze me hebben geraakt. Ik had bloed op mijn gezicht.’ Boudour zat tot 29 april in hechtenis op beschuldiging van terrorisme en samenzwering tegen de staat.

Op 28 april werden professor Kaddour Chouicha, die ook vice-president is van LADDH, en journalist Jamila Loukil zonder arrestatiebevel gearresteerd toen ze een hoorzitting in de rechtbank van Oran verlieten. Zij waren daar vanwege een eerdere vervolging wegens ‘ongewapende bijeenkomst’ in 2019. Ze werden de volgende dag aangeklaagd voor terrorisme en samenzwering, samen met Said Boudour en twaalf andere Hirak-activisten.