Leden van de beweging Ríos Vivos in de straten van Antiquia
© Isabel Zuleta/Ríos Vivos Antioquia

Activisten in Colombia vermoord

Landrechtenactivist Luis Torres uit Colombia werd op 8 mei vermoord omdat hij protesteerde tegen de aanleg van een dam in de Cauca-rivier, die het leefgebied van zijn gemeenschap bedreigt. Ook zijn broer Duvián Correa werd gedood.

De dam is bedoeld om elektriciteit op te wekken. Door het bouwproject werden 500 families gedwongen te verhuizen. Zes dagen voor de moord op Torres en Correa werd activist Hugo George vermoord. Torres en George keerden zich openlijk tegen de aanleg van de dam en vroegen compensatie voor de families die er de dupe van zijn. Doordat de Cauca wordt omgeleid zal het leefgebied van twee gemeenschappen deze zomer volledig onder water komen te staan.

Constante dreiging

Leden van de milieubeweging Ríos Vivos, waar Torres en George lid van waren, zijn al 151 keer aangevallen. Drie van hen werden gedood en tegen twee leden van de beweging werden mislukte moordaanslagen gepleegd. Ook werden meer dan zestig bedreigingen geuit.

Beschermingsplan overheid niet uitgevoerd

In 2013 werd een beschermingsplan gemaakt voor de leden van Ríos Vivos, maar dit is nooit uitgevoerd. Amnesty roept de autoriteiten op onmiddellijk een onafhankelijk en onpartijdig onderzoek te beginnen naar de moorden op Luis Torres en Hugo George en het beschermingsplan uit te voeren.

Het afgelopen jaar was het dodelijkste voor mensenrechtenverdedigers in Colombia. Er werden 121 activisten gedood, meer dan het dubbele aantal als in 2016. Volgens de ngo Somos Defensores zijn dit jaar al meer dan 40 mensenrechtenverdedigers in Colombia vermoord.

Meer over dit onderwerp