Schrijfactie India: niet een, niet twee, maar negen activisten in de cel!

In 2018 zijn negen Indiase (mensenrechten)activisten uit verschillende delen van het land gearresteerd onder een uiterst strenge antiterrorismewet. De wet wordt vaak gebruikt om critici van de regering het zwijgen op te leggen. De negen activisten hebben niets misdaan. Ze verdedigden de rechten van de armste gemeenschappen in India, waaronder de Dalits en de Adivasi’s.

Wat kun jij doen?

Schrijf vóór 1 december 2019 een brief aan de Indiase autoriteiten. Roep hen op Surendra Gadling, Rona Wilson, Sudhir Dhawale, Shoma Sen, Mahesh Raut, Sudha Bharadwaj, Vernon Gonsalves, Arun Ferreira en Varavara Rao onmiddellijk vrij te laten.

Achtergrond

Op 1 januari 2018 verzamelden honderden Dalits zich in Bhima Koreagaon. Ze herdachten samen een overwinning van de British East India Company 200 jaar geleden, waar veel Dalits bij betrokken waren. De herdenking liep uit op gewelddadigheden tussen Dalits en Hindoe-nationalisten. Eén persoon overleed en anderen raakten gewond.

Arrestatie

Een half jaar later werden de negen activisten gearresteerd. De politie beweert dat zij Dalits hebben aangezet tot geweld. Twee dagen na de arrestaties zei de politie dat ze een brief van een van de activisten had gevonden waarin een complot stond om premier Modi te vermoorden. Tot op heden is er onvoldoende bewijs geleverd om de aantijgingen vast te stellen.

Download de voorbeeldbrief

ontvang de schrijfacties per e-mail

aanmelden