Schrijfactie Equatoriaal-Guinea: oppositielid vast

Oppositielid en jongerenactivist Joaquín Elo Ayeto zit al bijna een jaar onterecht vast. In november werd hij vervolgd voor laster en bedreigingen tegen de president. Het was een showproces. De aanklager leverde geen enkel bewijs voor de aanklachten. En twee maanden later heeft de rechter nog geen uitspraak gedaan. Begin januari werd Ayeto zonder reden in een smerige isoleercel gezet.

Wat kun jij doen?

Schrijf vóór 1 april 2020 een brief naar de autoriteiten in Equatoriaal-Guinea. Roep hen op Joaquín Elo Ayeto onmiddellijk vrij te laten en hem in de tussentijd goed te behandelen.

Al vaker zonder reden vastgezet

Joaquín Elo Ayeto is lid van een oppositiepartij en verbonden aan een platform dat opkomt voor de rechten van jongeren. Hij werd al eerder opgepakt vanwege zijn werkzaamheden. Op 25 februari 2019 werd hij gearresteerd omdat hij informatie zou hebben over een samenzwering om de president te vermoorden. Waar die beschuldiging vandaan komt is onduidelijk.

Download de voorbeeldbrief

ontvang de schrijfacties per e-mail

aanmelden