© Private

Schrijfactie China: waar is Gao Zhisheng?

De Chinese advocaat Gao Zhisheng wordt al bijna 7 jaar in het geheim vastgehouden. Hij werd opgepakt nadat hij zijn memoires publiceerde. Daarin schreef hij over zijn ervaringen als gevangene en onder surveillance in China. Zijn exacte locatie en huidige toestand blijven onduidelijk. Zonder toegang tot een advocaat, en gezien zijn eerdere behandeling in de gevangenis, loopt hij groot risico op marteling.

Wat kun jij doen?

Schrijf vóór 1 juni 2024 naar de minister van Openbare Veiligheid in China. Roep hem op om Gao Zhisheng onmiddellijk vrij te laten.

Eerder jarenlang vermist

Gao Zhisheng is een van de meest gerespecteerde mensenrechtenadvocaten in China. Hij verdedigde onder meer activisten en religieuze minderheden. De autoriteiten pakten hem in 2006 ook al op nadat hij een hongerstaking organiseerde om aandacht te vragen voor de vervolging van mensenrechtenactivisten in China. Gedurende het grootste deel van de volgende 10 jaar was Gao vermist, zat hij opgesloten of werd hij onder huisarrest geplaatst. Maar hij bleef zich uitspreken over mensenrechtenschendingen en zijn kritiek uiten op de Chinese Communistische Partij.

Download de voorbeeldbrief

Lees hier meer over de mensenrechtensituatie in China.

Meer schrijfacties