© privefoto

Schrijfactie China: executie dreigt voor Oeigoerse academicus

De Oeigoerse Tashpolat Tiyip, academicus en directeur van de universiteit van Xinjiang, verdween in 2017. De Chinese autoriteiten veroordeelden hem in het geheim voor ‘separatisme’: hij zou streven naar afscheiding van de Chinese provincie Xinjiang. Het is niet bekend waar Tiyip wordt vastgehouden. Er zijn zorgen dat hij elk moment kan worden geëxecuteerd.

Wat kun jij doen?

Schrijf vóór 1 februari 2020 naar de autoriteiten in China. Roep hen op om Tashpolat Tiyip niet te executeren en hem onmiddellijk vrij te laten tenzij er bewijs is dat hij een internationaal erkend misdrijf heeft gepleegd.

Oeigoeren onderdrukt

De Chinese autoriteiten voeren sinds 2016 de onderdrukking op van de Oeigoeren, een voornamelijk islamitische minderheidsgroep in de regio Xinjiang. Zo’n miljoen mensen zitten opgesloten in zogenaamde heropvoedingskampen. Tiyip werd opgepakt toen hij met studenten naar Duitsland wilde reizen voor een conferentie. Naar alle waarschijnlijkheid vreesden de Chinese autoriteiten dat hij niet loyaal zou zijn aan de Chinese staat en de communistische partij.

Opgeschorte doodstraf

Tiyip werd veroordeeld na een oneerlijk proces. Hij kreeg de doodstraf opgelegd, met een proeftijd van twee jaar. Dat is nu twee jaar geleden. Omdat hij in het geheim wordt vastgehouden kan hij elk moment worden geëxecuteerd.

Lees hier meer over de heropvoedingskampen in China

Download de voorbeeldbrief

ontvang de schrijfacties per e-mail

aanmelden