De soundtrack van het verzet #15: Joods-Arabisch rapduo

Waar protest is, is ook muziek. Wordt Vervolgd verzamelt de protestsongs van de 21e eeuw. Dit keer: Joods-Arabische rap.

DUGRI joods arabische rap palestina israël

‘Rechtdoorzee’: dat betekent de naam van het Joods-Arabische rapduo DUGRI in het Arabisch. De Joodse rapper Uriya ‘UR’ Rosenman en de Arabische Sameh ‘SAZ’ Zakout brachten een paar jaar geleden samen twee singles uit. In het nummer ‘Let’s talk straight’ brengen ze vooroordelen die onder Joden en Arabieren over de ander bestaan, snoeihard onder woorden. UR doet dat in het Hebreeuws en SAZ in het Arabisch.

In de videoclip zitten de twee tegenover elkaar gespannen te luisteren. Waar dit nummer extremisme onder Joden en Arabieren blootlegt, roept hun tweede single ‘Munfas’ hun landgenoten op zich vredelievend op de toekomst te richten. In de clip zitten ze aan elkaar vastgebonden en proberen ze met alle kracht uit de knoop te komen. Een allegorie van Israël en Palestina? Dat beeld wordt afgewisseld met scènes van samen backgammon spelen op het strand. Niet alleen met muziek, maar ook door het verzorgen van webinars en schoollessen zet DUGRI zich in voor vrede, ook tijdens de huidige oorlog. ­‘Laten we rechtdoorzee zijn’, is hun boodschap.

Lees hier meer over protestsongs en beluister het hele oeuvre van DUGRI hier.

Meer protestsongs: