Tjitske LIngsma

Tjitske Lingsma

Tjitske Lingsma (1960) is freelance journalist en auteur. In haar interviews, reportages, analyses en boeken staan mensenrechten en gerechtigheid centraal. Ze deed onder meer verslag van de onafhankelijkheidsstrijd op Oost-Timor en bleef het land volgen. Ze schreef twee boeken: Het Verdriet van Ambon (2008), over de verwoestende burgeroorlog op de Molukken, en All Rise (2014), over het reilen en zeilen van het Internationaal Strafhof in Den Haag. www.tjitske-lingsma.nl

Artikelen van Tjitske Lingsma:

• Portretten van mannen die stierven terwijl ze vochten voor het regime van Bashar al-Assad. Latakia, Syrië, juni 2019.

Waarom worden misdadige Assad-handlangers in Nederland niet opgepakt?

Reportage

Tientallen handlangers van het regime van Assad die verdacht worden van geweld, zouden vrij rondlopen in Nederland. Waarom is hen berechten zo moeilijk?

• Dagmar Oudshoorn: ‘Ik heb ervoor gekozen om niet met boosheid naar de mensheid te kijken’

Interview

Dagmar Oudshoorn, de nieuwe directeur van Amnesty Nederland, weet hoe discriminatie voelt. 'Laat iedereen zijn wie zij of hij is.'

• Arsica uit Oost-Timor zag na 41 jaar haar ouders weer terug. ‘Ik heb zo’n geluk dat ze nog in leven zijn’

Interview

Minstens 4000 Oost-Timorese kinderen werden tijdens de Indonesische bezetting weggevoerd. Arsica is nu, na 41 jaar, herenigd met haar familie.

• De Filipijnse journaliste Maria Ressa (midden) de dag nadat de recherche het kantoor van Rappler binnenvielen. Ze kwam een dag later, op 14 februari van dit jaar, borgtocht vrij.

Maria Ressa: ‘Als journalist zit je op de eerste rij van de geschiedenis’

Interview

Twee jaar geleden sprak Wordt Vervolgd Maria Ressa, oprichter van het geëngageerde nieuwsplatform Rappler. Haar inzet voor persvrijheid en vrijheid van meningsuiting wordt nu bekroond met de Nobelprijs voor de vrede.