Afbeelding van de campagne Let's Talk About YES
© Tosca van der Weerden

Let's talk about YES op school

Ga veilig het gesprek aan in de klas over consent

Amnesty voert campagne om ervoor te zorgen dat in Nederland de norm is dat seks gebaseerd is op gelijkwaardigheid, vrijwilligheid en instemming. Verkrachting is een mensenrechtenschending. Met de publiekscampagne #LetsTalkAboutYES willen we, met name onder jongeren, de dialoog over seks en instemming op gang brengen. Daarom gaan we het gesprek aan in de klas!

© © Pierre Crom

Wat is consent?

In Nederland zegt 19 procent van de vrouwen en 3 procent van de mannen te hebben meegemaakt dat iemand hun lichaam binnendrong zonder instemming. De daders worden vaak niet bestraft. Als er geen tekenen zijn van dwang ben je volgens de wet niet verkracht. Amnesty vindt dat de wet moet veranderen. Verkrachtingsslachtoffers verdienen erkenning en betere wettelijke bescherming. Met de campagne ‘Let’s talk about YES’ vragen we hier aandacht voor.

Meer informatie over  Let’s talk about YES.

Lespakket BRAVE en Let’s talk about YES

We hebben de campagne doorgetrokken naar het online lespakket BRAVE om het onderwerp bespreekbaar te maken in de klas. BRAVE is een gratis te downloaden lespakket. Aan de hand van aansprekende video’s, interactieve vragen en boeiende achtergrondinformatie kunnen leerlingen en studenten op het mbo en op het voortgezet onderwijs vanaf klas 3 ervaren hoe het is om mensenrechtenactivist te zijn

Binnenkort is het lespakket hier beschikbaar.

#LetsTalkAboutYES, Nee! man