Afbeelding van de campagne Let's Talk About YES
© Tosca van der Weerden

Jongerenpetitie Let’s talk about YES

Politici, neem snel een betere wet tegen seksueel geweld aan!

Wij eisen betere bescherming voor slachtoffers.

De Nederlandse wetgeving beschermt slachtoffers van seks zonder instemming niet goed genoeg. In de wet staat dat je alleen verkracht bent, als bewezen wordt dat je gedwongen bent. Maar was als je geen seks wilde, maar je je niet kon verzetten doordat je, zoals 70 procent van de verkrachtingsslachtoffers, ‘bevroor’ van angst? Dan ben je volgens de wet niet verkracht. Belachelijk, vindt Amnesty. Seks zonder instemming is verkrachting. Daarom willen we dat de wet zo snel mogelijk wordt aangepast. Wil jij dat ook? Teken de jongerenpetitie van Let’s Talk About YES!

Roep de politiek op ervoor te zorgen dat er zo snel mogelijk een wet komt die alle seks zonder instemming noemt wat het is: verkrachting.

Minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid vindt gelukkig ook dat de wet moet worden aangepast. Daarom maakte hij een wetsvoorstel waarin alle vormen van onvrijwillige seks strafbaar worden gesteld. Dat voorstel is een grote stap vooruit. Nu moet de politiek vaart maken en dit wetsvoorstel zo snel mogelijk zorgvuldig gaan behandelen.

Ben jij boven de 16 jaar? Teken dan hier!

Lees de petitietekst

Aan: De Nederlandse regering en de Staten-Generaal

Geachte politici,

Slachtoffers van verkrachting worden in Nederland onvoldoende beschermd in de wet. Dat moet veranderen. Daarom roep ik de Nederlandse politiek op ervoor te zorgen dat er zo snel mogelijk een wet komt die alle seks zonder instemming noemt wat het is: verkrachting.

Hoogachtend,

Blijf op de hoogte van alles wat we doen via instagram