Financiële verantwoording

Inleiding

In de jaarrekening legt de Vereniging Amnesty International, Afdeling Nederland verantwoording af over inkomsten, bestedingen, resultaat en financiële positie in 2016. De jaarrekening vormt een integraal onderdeel van het jaarverslag 2016 en omvat de Vereniging Amnesty International, Afdeling Nederland inclusief de regionale en plaatselijke geledingen.

De jaarrekening is opgesteld conform de Richtlijn 650 voor Fondsenwervende Instellingen van de Raad voor de Jaarverslaggeving. Daarnaast past Amnesty de ‘Regeling beloning directeuren van goede doelen’ en ‘Richtlijn financieel beheer goede doelen’ van Goede Doelen Nederland toe. In 2016 is Richtlijn 650 op een aantal punten aangepast. De vernieuwde richtlijn is van kracht met ingang van het jaar 2017. De richtlijn mag in de jaarrekening 2016 al worden toegepast. Amnesty heeft besloten om de vernieuwde richtlijn in 2017 te gaan toepassen voor de jaarrekening 2017.

Door het toepassen van afrondingen van de cijfers in dit hoofdstuk kunnen kleine verschillen ontstaan in de optelling van cijfers.

Resultaat 2016

Het positieve resultaat over 2016 bedraagt € 302 duizend. Dat is € 2,2 miljoen gunstiger dan begroot. Aan inkomsten is € 3,7 miljoen meer verworven dan begroot. De inkomsten uit bijdragen van leden (+€ 700 duizend), incidentele giften en schenkingen (+€ 700 duizend) en nalatenschappen (+€ 2,5 miljoen) zijn ruim boven begroting uitgekomen. Er is daarnaast meer besteed dan oorspronkelijk begroot doordat extra projecten zijn opgestart.

Inkomsten

Er is voor € 26,7 miljoen aan inkomsten gerealiseerd. Dit is fors hoger (+€ 3,7 miljoen) dan was begroot. Hierna volgt een tabel met de inkomstensoorten en vervolgens per inkomstensoort een nadere toelichting.

Bijdragen van leden

De inkomsten uit bijdragen van leden betreffen contributies, donaties, extra giften van
leden en periodieke schenkingen. Deze zijn ruim boven de begroting uitgekomen. In 2016 hebben we een verhoogde inspanning gedaan op het gebied van fondsenwerving, net als in het jaar daarvoor.

Voor het eerst in jaren (sinds 2009) hebben we het ledenaantal kunnen stabiliseren. Dit houdt in dat er per saldo nagenoeg evenveel nieuwe leden zijn geworven als oude leden hebben opgezegd. Eind 2016 was de ledenstand 250.521 (eind 2015: 250.941).

Nieuwe leden betalen gemiddeld een hogere jaarlijkse bijdrage dan bestaande leden. Dit zorgt voor een opwaartse beweging in de inkomsten uit bijdragen van leden. Bovendien zijn in 2016 de vruchten geplukt van de grote inspanningen voor upgrading van ledenbijdragen in 2015 (de ledenbijdrage vrijwillig verhogen). Waar in 2015 de verhoging van de ledenbijdrage gedurende het jaar inging (omdat leden in de loop van het jaar hiertoe een verzoek kregen) en daardoor enkele maanden bijdroeg aan een verhoging van de inkomsten, droeg de verhoogde bijdrage in 2016 het gehele jaar bij aan de inkomsten. Ook in 2016 hebben upgradingsacties plaats gevonden, maar minder grootschalig als in 2015.

De overstap naar een ander bedrijf voor de incasso van de ledenbijdragen (Buckaroo in plaats van Rabobank), leidde helaas tot een aantal opzeggingen. We zijn er onvoldoende in geslaagd om onze leden goed te informeren over deze overstap en over de manier waarop de incasso voortaan zichtbaar is op het dagafschrift van de bank. De opzeggers hebben we telefonisch benaderd en gelukkig heeft een deel van hen besloten de incassomachtiging te herstellen.

Op vier uitgestuurde extra giftverzoeken is ruimhartig door onze achterban gereageerd. Tevens zijn de inkomsten uit periodieke schenkingen met ruim 4 procent gestegen door gerichte benadering van potentiele deelnemers.

Incidentele giften en schenkingen

De werving van incidentele giften en schenkingen leverde € 1,6 miljoen op. Daarvan
betrof € 862 duizend spontane giften van particulieren. Dit is ruim boven de begroting
van € 402 duizend. Daarnaast zijn we erin geslaagd € 597 duizend aan inkomsten te
verwerven bij bedrijven, vermogensfondsen en instellingen zoals ASN Bank, Adessium en de
Open Society Foundation.

Van het totaalbedrag van de incidentele giften en schenkingen heeft € 457 duizend een door
de gever gekozen bestemming, zoals die door Amnesty zijn aangeboden bij de verzonden giftverzoeken.

Landelijke collecte

Bij de landelijke collecte in 2016 is bijna € 1,5 miljoen opgehaald (€ 22 duizend minder dan begroot). Dit mooie resultaat was alleen mogelijk doordat 17 duizend vrijwilligers zich hebben ingezet om te collecteren voor Amnesty. De opbrengst van de collecte is lager dan in 2015 doordat er minder collectanten de straat op gingen. Daarnaast weerspiegelt de lagere opbrengst de landelijke trend dat er bij collectes minder wordt gegeven aan collecterende organisaties.

Nalatenschappen

Amnesty ontving in 2016 € 3,7 miljoen uit nalatenschappen. Dit is fors hoger dan begroot (€ 2,5 miljoen hoger). De inkomsten uit nalatenschappen zijn door hun aard niet voorspelbaar.

Merchandising

De inkomsten uit merchandising zijn € 74 duizend hoger dan begroot door een hogere omzet. Dit werd veroorzaakt door de introductie van een vernieuwd assortiment en door meer specifieke aandacht voor de webshop, zoals met korting voor mensen die geld geven bij de collecte en met gerichte Facebook-advertenties.

Nationale Postcode Loterij

In 2016 is wederom de bijdrage van de Nationale Postcode Loterij van € 3,6 miljoen ontvangen.

De extra bijdrage (€ 1,785 miljoen) die in 2016 is ontvangen van de Nationale Postcode Loterij voor het project ‘Protect Civilians: Amnesty International’s Crisis Response’ wordt slechts in de inkomsten verantwoord voor zover er bestedingen aan dit project hebben plaats gevonden in hetzelfde boekjaar. In 2016 bedroegen de uitgaven voor dit project € 91 duizend. Het nog niet bestede deel van de extra bijdrage wordt op de balans verantwoord onder de categorie “kortlopende schulden en overlopende activa” (volgens de geldende verslaggevingsregels).

Subsidies van overheden

Amnesty accepteert geen overheidsgeld voor onderzoek, lobby en actievoeren, maar in bepaalde gevallen wel voor mensenrechteneducatie. In 2005 is in internationaal Amnesty verband afgesproken hoe wij mensenrechteneducatie definiëren en welke spelregels er zijn. Het programma “Samenspraak & Tegenspraak” voldoet aan de door Amnesty gestelde eisen.

Amnesty vormt samen met PAX de alliantie ‘Samenspraak & Tegenspraak’. Hierin wordt samengewerkt op het gebied van vrede, mensenrechten en conflictpreventie in diverse fragiele en repressieve staten. De alliantie heeft voor de periode 2016-2020 middelen toegekend gekregen door het ministerie van Buitenlandse Zaken als strategische partner op het gebied van ‘pleiten en beïnvloeden’. Het door Amnesty te besteden deel van de aan de alliantie toegekende middelen bedraagt hierin € 5,5 miljoen. Dit bedrag wordt in een periode van 5 jaar besteed vanuit het Human Rights Capacity Building Programme (HURICAP) aan capaciteitsversterking van lokale partners in een aantal landen in Afrika en het Midden-Oosten.

De inkomsten in het verslagjaar worden verantwoord op basis van de werkelijke bestedingen in dat zelfde jaar. De inkomsten vielen in 2016 lager uit dan begroot (€ 0,8 miljoen versus € 1,1 miljoen).

Interest en overige inkomsten

Door de hogere inkomsten in 2016 kende Amnesty hogere saldi op haar bankrekeningen. Echter, door de zeer lage rentestand kwamen de gerealiseerde inkomsten uit interest uit op € 37 duizend onder het begrote bedrag.
De advertentie-inkomsten voor het magazine Wordt Vervolgd zijn € 8 duizend lager dan begroot. Het werven van advertenties blijkt moeilijk in de huidige markt.
Onder de overige inkomsten zijn met ingang van 2016 ook de opbrengsten uit verhuur van kantoorruimte opgenomen. In het verleden werden deze als negatieve kosten onder de huisvestingskosten opgenomen. Sinds 2015 verhuurt Amnesty delen van het kantoorpand aan andere goededoelenorganisaties.

Structurele versus incidentele inkomsten

De totale inkomsten in 2016 bedroegen € 26,7 miljoen. Tot de incidentele inkomsten worden gerekend de incidentele giften en schenkingen (€ 1,6 miljoen), de subsidie van het ministerie van Buitenlandse Zaken (BuZa) (€ 0,8 miljoen) en het incidentele deel van de nalatenschappen (alle inkomsten boven de voor 2016 begrote € 1,2 miljoen), in casu € 2,5 miljoen. Dit komt in 2016 neer op een bedrag van € 4,9 miljoen aan incidentele inkomsten. Dit betekent dat er in 2016 € 21,8 miljoen aan structurele inkomsten is vergaard tegenover een begroting van € 20,9 miljoen.

Inkomsten door de jaren heen

De inkomsten ontwikkelden zich de afgelopen tien jaar als volgt:

Bestedingen

Amnesty heeft in 2016 € 26,3 miljoen besteed. Hiervan is € 20,7 miljoen besteed aan de doelstelling en de overige bestedingen betreffen kosten voor de ‘werving van baten’ en kosten ‘beheer en administratie’.

Het percentage van de bestedingen aan ‘werving baten’ is in de grafiek hieronder uitgedrukt als percentage van de totale bestedingen.

Besteed aan de doelstelling

Onder de noemer ‘besteed aan de doelstelling’ vallen alle bestedingen op het gebied van Mensenrechtenbeleid, Mobilisatie & Actie, Media & Politieke Zaken, Directie & Staf en de bijdrage aan de internationale Amnesty-organisatie.

Met de bijdrage aan de internationale organisatie (€ 9,9 miljoen) wordt onderzoek gefinancierd naar mensenrechtenschendingen op basis waarvan rapporten worden gepubliceerd, acties en lobby worden gevoerd, voorlichting gegeven en bewustwording vergroot. Hierbij wordt zowel kennis en expertise uitgewisseld met samenwerkingspartners (waardoor een bredere achterban en een groter maatschappelijk draagvlak worden gecreëerd), als financiële samenwerking gezocht. Tevens wordt bijgedragen aan het dekken van de kosten van het European Institutions Office van Amnesty in Brussel (€ 291 duizend). Vanuit dit kantoor worden lobbyactiviteiten uitgevoerd gericht op de instellingen en landen van de Europese Unie.

Beide bijdragen worden gebaseerd op een door de internationale beweging overeengekomen berekeningswijze voor de bij te dragen afdracht. In 2016 is hiervoor een nieuw model gehanteerd. Volgens dit nieuwe ‘distribution model’ wordt de internationale bijdrage voor 50 procent berekend volgens een nieuwe systematiek en voor 50 procent op basis van het oude model. In het ‘distribution model’ wordt op basis van in het lopende jaar gerealiseerde inkomsten de bijdrage aan de internationale organisatie berekend. In dit model worden van de totale inkomsten afgetrokken: geoormerkte inkomsten, fondsenwervingskosten en organisatiekosten (zoals huisvesting en IT). De te betalen afdracht wordt vervolgens berekend op basis van een heffingstabel. In het oude model werd gekeken naar de inkomsten van 2 jaar eerder. Hierdoor was de bijdrage aan de internationale organisatie vooraf goed te berekenen en te begroten. In het nieuwe model (Distribution Model) wordt de begrote bijdrage aan de internationale organisatie berekend over de begrote inkomsten en aftrekbare kosten. De afrekening geschiedt gedurende het lopende jaar echter over gerealiseerde inkomsten en aftrekbare kosten. Indien de kosten op begroting uitkomen en de inkomsten vallen hoger uit dan dient er meer te worden bijgedragen aan de internationale organisatie.

De overige bestedingen aan de doelstelling bestaan uit de kosten voor mensenrechtenprogramma’s, campagnes, lobby en voorlichting. Het gaat hierbij om onze activiteiten op het gebied van mensenrechtenprogramma’s zoals Vrijheid van meningsuiting in China, Indonesië, Rusland, Saudi-Arabië en Turkije, Etnisch profileren door de politie, Mensen zonder verblijfsrecht in Nederland, Mensenrechten en veiligheid, HURICAP, Mensenrechteneducatie, de Eerlijke Geldwijzers en publicaties van Strategische Verkenningen.

Bijdrage Amnesty Nederland aan de internationale organisatie

Het werk van de internationale organisatie, uitgevoerd door het Internationaal Secretariaat van Amnesty International in London en diverse regionale kantoren, wordt gefinancierd door de nationale Amnesty-afdelingen. Ter verantwoording van de bijdrage van Amnesty Nederland in 2016 van € 10,2 miljoen aan de internationale organisatie volgt hieronder informatie over de inkomsten en bestedingen van het Internationaal Secretariaat in 2016.

In 2016 ontving het Internationaal Secretariaat € 72,2 miljoen aan inkomsten. Daarvan bestond 93 procent uit de bijdragen van de nationale Amnesty-afdelingen (€ 67,3 miljoen) en 7 procent uit gerealiseerde fondsenwerving en overige inkomsten (€ 4,9 miljoen). Het Internationaal Secretariaat werft vooral middelen van internationale fondsen. De nationale Amnesty-afdelingen spelen hierbij vaak een bemiddelende rol.

Het Internationaal Secretariaat heeft in 2016 € 72,0 miljoen besteed aan onderzoek, campagnes, fondsenwerving, internationaal recht, governance en interne organisatie.

De personeels- en programmakosten zijn de bestedingen aan de internationale mensenrechtenprogramma’s, campagnes en communicatie, onderzoek, beleidsbeïnvloeding, voorlichting, governance, interne organisatie en internationale fondsenwerving. Toelagen AI-entiteiten zijn de bijdragen van de internationale organisatie aan Amnesty-entiteiten die financieel nog niet op eigen benen staan. De kosten voor het Global Transition Plan betreffen de kosten voor het opzetten van regionale kantoren als onderdeel van een decentralisatie. De overige kosten zijn de kosten voor wisselkoersverschillen (pond vs euro, USD en overige valutasoorten) en diverse overige kosten.

Het Internationaal Secretariaat werkte vanuit zijn strategische doelen 2016-2019 in 2016 aan de volgende internationale mensenrechtenprogramma’s:

Herwinnen van vrijheden

• Mogelijk maken en beschermen van openbare ruimte en verdedigers van mensenrechten (onder andere door internationale campagne ‘Shrinking space for Human Rights’
  • Mensenrechteneducatie
  • Opeisen van online vrijheden – weerstand bieden tegen trends in internetcensuur en toezicht

Waarborgen van gelijke rechten voor iedereen

• Gender en discriminatie
  • Economische, sociale en culturele rechten

Reageren op crises

• Internationale rechtspraak : Mensen die getroffen zijn door conflicten (onder andere door internationale campagnes als ‘I Welcome’ (Vluchtelingen) en ‘Protecting people on the move’
  • Het werk van mondiale en regionale instituties

Zorgen voor verantwoording

• Strafrecht
  • Doodstraf
  • Corporate Accountability

Maximaliseren van onze middelen en betrokkenheid

• Fondsen- en achterbanwerving

Amnesty-capaciteitsontwikkelingen en educatie in Afrika

Amnesty Nederland heeft in 2016 voor het vierde jaar op rij een extra financiële bijdrage van
€ 1 miljoen ter beschikking gesteld voor de versterking van Amnesty’s werk in Afrika. (Deze bijdrage komt niet tot uiting in de kosten van 2016, omdat de totale toekenning van € 4 miljoen al is opgenomen in de kosten van 2010.) Vorig jaar is het geld van Amnesty Nederland voornamelijk besteed aan het bevorderen van activisme en groei van de Amnesty-achterban in Afrika. Als onderdeel van het Global Transition Programme (decentralisatie naar regio’s over de hele wereld) heeft Amnesty de laatste jaren regionale kantoren geopend in Johannesburg, Nairobi en Dakar. Dat heeft sterk bijgedragen aan Amnesty’s legitimiteit, wat weer heeft geleid tot meer betrokkenheid van het publiek bij het werk van Amnesty en een betere samenwerking met het maatschappelijk middenveld en lokale gemeenschappen.

Amnesty’s Centre for International Justice

Het Internationaal Strafhof (ICC) in Den Haag blijft in gebreke wat betreft de berechting van verantwoordelijken voor grootschalige schendingen van mensenrechten. Bovendien staat het draagvlak voor dit hof onder grote druk, vooral in Afrika. Het Centre for International Justice (CIJ) vertegenwoordigt Amnesty International bij het ICC en volgt de ontwikkelingen daar op de voet. Vorig jaar was het CIJ ook betrokken bij de uitvoering van het Syrian International Justice Project, dat gericht is op het vergroten van kennis over internationale berechting onder Syrische vluchtelingen in Nederland. Amnesty Nederland is inhoudelijk betrokken bij het centrum en zorgt voor administratieve en organisatorische ondersteuning. Het CIJ wordt gezamenlijk gefinancierd door Amnesty’s Internationaal Secretariaat en Amnesty Nederland.

Daarnaast is er geld besteed aan campagnes, zoals die voor de mensenrechten van vluchtelingen, en aan diverse spoedacties, petities, demonstraties bij ambassades, de Schrijfmarathon op 10 december, acties op diverse festivals waar we aandacht vroegen voor mensen van wie de mensenrechten worden geschonden, en lobby. Dit leidde tot veel media-aandacht voor onze activiteiten. We roerden ons op sociale media en verzorgden mensenrechteneducatie voor meer dan 107 duizend scholieren in Nederland (schooljaar 2015-2016).

De bestedingen aan de doelstellingen liggen hoger dan begroot doordat we in 2016 als gevolg van meer inkomsten een hogere bijdrage aan de internationale organisatie leverden en extra projecten zijn gestart.

De extra projecten zijn bottom-up ontwikkeld. Medewerkers hebben kansen voor projecten gesignaleerd en hebben de projectplannen hiervoor uitgewerkt. Deze zijn beoordeeld door het managementteam en aan het bestuur gepresenteerd ter vaststelling. Hiermee konden we de beschikbare middelen in de bestemmingsreserves aanwenden voor extra mensenrechtenwerk (conform het financieel beleid om beschikbare middelen zo snel mogelijk in te zetten).

Werving baten

De bestedingen aan werving van baten (fondsenwerving) betreffen de werving van nieuwe leden, het upgraden van ledenbijdragen, ledenbehoud, de kosten van de collecte, merchandising en evenementen, en de kosten voor relatiemanagement van grote donoren. De kosten van 2016 liggen op een vergelijkbaar niveau als in 2015.

Beheer & Administratie

Amnesty Nederland volgt de aanbeveling van Goede Doelen Nederland over de kosten die vallen onder Beheer & Administratie: kosten bestuur, Ledenraad, een deel van het management en de financiële en personeelsadministratie.

De hoger dan begrote kosten in 2016 worden verklaard door de inzet van tijdelijk personeel. Dit was noodzakelijk als gevolg van langdurig verzuim van medewerkers, en extra benodigde capaciteit om de continuïteit van het werk te waarborgen en de werkdruk voor medewerkers te verminderen.

Kosten reorganisatie

In 2014 hebben we de maximaal, nog te betalen kosten van de sociaalplanregelingen voor de boventallige en vrijwillig vertrokken medewerkers in de jaarrekening opgenomen als voorziening. Doordat een aantal van deze medewerkers werk heeft gevonden, maken zij geen of in beperkte mate aanspraak op de voor hen aangelegde voorziening. Hierdoor valt er in 2016 € 48 duizend vrij uit deze voorziening als bijzondere bate.

Kengetallen

Conform de Richtlijn 650 voor de Jaarverslaggeving geven we in dit verslag kengetallen weer van de bestedingen aan de doelstelling, kosten fondsenwerving en kosten Beheer & Administratie.

Amnesty rapporteert ook het percentage bestedingen aan de doelstelling ten opzichte van de totale bestedingen. De reden voor dit extra kengetal ligt in het feit dat inkomsten (zeker in geval van incidentele meevallers) en bestedingen niet altijd in hetzelfde boekjaar vallen.

Het percentage ‘besteed aan doelstelling ten opzichte van baten’ is hoger dan in 2015. Dit wordt veroorzaakt door een hogere bijdrage aan de internationale organisatie en het uitvoeren van extra projecten.

De kosten Beheer & Administratie vallen hoger uit door inhuur van externe medewerkers als gevolg van langdurig verzuim, werkdruk en waarborgen de voortgang van de werkzaamheden.

Financieel beheer

Uitgangspunt bij het financieel beheer door Amnesty is dat de inkomsten op een verantwoorde
manier worden besteed en beheerd. Hiertoe legt de directie binnen de vereniging rekenschap af aan het bestuur en wordt het jaarverslag, inclusief de jaarrekening, door de Ledenraad goedgekeurd. De controlerend accountant stelt vanuit zijn externe positie vast of Amnesty haar financieel beheer goed op orde heeft. Daarnaast vindt toetsing plaats door het CBF om vast te stellen of Amnesty haar zaken goed op orde heeft (volgens de Erkenningsregeling) en recht heeft op erkenning als goed doel.

Het beleid inzake financieel beheer heeft het zorgvuldig beheren van reserves en liquide
middelen als doelstelling. Daartoe worden de reserves en liquide middelen risicomijdend
beheerd. Risicomijdend betekent in dezen dat liquide middelen kunnen worden aangehouden op spaar- en betaalrekeningen, deposito’s en risico-arme obligaties bij meerdere financiële instellingen. Er worden momenteel geen risico-arme obligaties aangehouden. Rekening houdend met de uitkomsten van de Eerlijke Bankwijzer en gewenste risicospreiding worden de reserves aangehouden bij de Rabobank, ASN Bank en Triodos Bank. Ten behoeve van de afwikkeling van het betalingsverkeer worden rekeningen gebruikt bij de Rabobank (acceptgiroverwerking), Deutsche Bank in verband met de incasso van de ledenbijdragen via Buckaroo, ING Bank en Triodos Bank (de giftenrekening en de rekeningen van alle lokale Amnesty-groepen).

De aangehouden continuïteitsreserve is gevormd ter dekking van risico’s op korte termijn
en om zeker te stellen dat Amnesty op korte termijn aan haar verplichtingen kan voldoen.
De continuïteitsreserve is gebaseerd op een worstcasescenario waarin de inkomsten nagenoeg geheel wegvallen. De omvang van deze reserve wordt berekend op basis van:

• 50 procent van de salaris- en gerelateerde kosten van het vaste personeel op jaarbasis;
  • 50 procent van de overige kosten van de werkorganisatie op jaarbasis;
  • 50 procent van de verplichte bijdrage aan de internationale organisatie op jaarbasis;
  • 100 procent van het verschil tussen de boekwaarde en de executiewaarde van het kantoorpand.

In 2017 wordt het beleid op het gebied van financieel beheer herzien en in lijn gebracht met de in 2017 gewijzigde Richtlijn financieel beheer van Goede Doelen Nederland.

Analyse van de financiële situatie

Bij het goedkeuren van de plannen voor 2017, zoals opgenomen in de begroting voor 2017, is ervoor gekozen om de beschikbare bestemmingsreserves en het onverdeelde resultaat van 2016 aan te wenden voor de dekking van het begrote resultaat. Dit betekent dat eind 2017, bij volledige realisatie van de begroting, de bestemmingsreserves nagenoeg geheel besteed zullen zijn. In onderstaande tabel wordt de beginstand, onttrekking, toevoeging, eventuele vrijval en de eindstand van de bestemmingsreserves en –fondsen getoond per einde boekjaar 2016.

Toelichting ‘Latente verplichting bijdrage internationale organisatie’
Met de introductie van het nieuwe model ter berekening van de bijdrage aan de internationale Amnesty-organisatie komt het verschil in vastleggingsregels onder Nederlands respectievelijk Brits regiem directer naar voren. In Nederland moeten wij de inkomsten uit nalatenschappen in de inkomsten meenemen in het jaar van melding van de nalatenschap. Onder de Britse verslagleggingsregels mogen deze inkomsten pas in de inkomsten worden genomen op het moment van daadwerkelijke uitkering. Dit betekent dat wij het deel van de inkomsten uit nalatenschappen dat volgens de vastgestelde berekeningswijze afgedragen moet worden aan de internationale organisatie, moeten gaan reserveren omdat hier een latente betalingsverplichting in de toekomst tegenover staat, namelijk op het moment van uitbetaling van de nalatenschap. Hiermee creëren we de zekerheid dat we middelen voor de afdracht ook werkelijk beschikbaar hebben. We hebben deze latente verplichting per ultimo 2016 gecreëerd.

Toelichting bestemmingsreserve ‘Amnesty-groepen’
De bestemmingsreserve ‘Amnesty-groepen’ betreft middelen die de lokale groepen in beheer hebben om plaatselijke activiteiten uit te voeren.

Toelichting bestemmingsfondsen
Bestemmingsfondsen hebben een geoormerkt bestedingsdoel dat door de schenkers
is aangegeven op basis van de door Amnesty Nederland geboden mogelijkheden. Ook
deze gelden kunnen niet altijd in het jaar van ontvangst worden besteed. De termijn
van bestemming is bepaald door de looptijd van het betreffende project, dat met deze
middelen wordt gefinancierd. De bestemmingsfondsen bevatten in zijn totaliteit per ultimo
december 2016 een bedrag van € 216 duizend. Een toelichting per bestemmingsfonds is opgenomen in de jaarrekening.

Financiële vooruitblik

Voor 2017 is de inkomstenzijde minder behoudend begroot dan in 2016. De inkomsten uit nalatenschappen zijn op een hoger niveau begroot om een meer reële inkomstenbegroting te hebben. In de begroting 2016 namen we 70 procent van de laagst gerealiseerde inkomsten in de afgelopen tien jaar. In de begroting 2017 hebben we de inkomsten uit nalatenschappen over de afgelopen tien jaar genomen, de twee hoogste jaren verwijderd en vervolgens de acht resterende jaren gemiddeld. Van dit gemiddelde hebben we vervolgens 80 procent genomen om rekening te houden met de onvoorspelbaarheid van de inkomsten uit nalatenschappen.

Het begrote resultaat bedraagt voor 2017 € -3,8 miljoen, dat volledig gedekt wordt uit
de onttrekking uit bestemmingsreserves en -fondsen.

Liquiditeitsplanning

De liquiditeitsplanning voor de jaren 2017 tot en met 2019 laat op ieder moment in de tijd een overschot in liquiditeiten zien. De bijdrage van de Nationale Postcode Loterij wordt in het eerste kwartaal van het jaar ontvangen, evenals de collecte-opbrengst en een groot deel van de inkomsten uit het incasseren van de ledenbijdragen. Op deze wijze is de liquiditeitsbuffer door het jaar heen voldoende.
.

Update 2017

Er zijn in inkomsten- en uitgavenontwikkeling van 2017 tot op heden (ultimo februari 2017) geen bijzonderheden te melden.

Met ingang van het rapportagejaar 2017 gaat de gewijzigde Richtlijn 650 voor de Jaarverslaggeving gelden. Dit betekent dat er in de jaarrekening 2017 wijzigingen ten opzichte van 2016 zullen worden doorgevoerd om te voldoen aan de nieuwe Richtlijn 650. Vanzelfsprekend zullen, indien nodig, ook de betreffende vergelijkende cijfers 2016 worden aangepast. Dit heeft gevolgen voor het moment van verantwoorden van de inkomsten uit de Nationale Postcode Loterij. Vanaf 2017 moet de opbrengst namelijk worden genomen in het jaar waarover deze is toegezegd, terwijl deze nu verantwoord wordt in het jaar van ontvangst (kasbasis). Dat houdt in dat in de jaarrekening 2017 met terugwerkende kracht (voor de vergelijkbaarheid van de cijfers voor 2016) een vordering op de Nationale Postcode Loterij van € 3,6 miljoen wordt opgenomen. Hierdoor ontstaat over deze inkomsten een latente assessmentschuld van 62,5%. Dit deel (ca. € 2,3 miljoen) van de bijdrage van de Postcodeloterij wordt direct toegevoegd aan de bestemmingsreserve ‘Latente verplichting bijdrage internationale organisatie’. Het andere deel (ca. € 1,3 miljoen) wordt toegevoegd aan de bestemmingsreserve ‘Nationale en internationale projecten’. De vordering op de Nationale Postcode Loterij en toevoegingen aan de genoemde bestemmingsreserves vinden plaats per 1 januari 2017.