Kom naar de docentendag

Amnesty International, de Anne Frank Stichting en Movies that Matter nodigen je van harte uit voor de docentendag ‘Maak het verschil met verhalen in de klas’!

Verhalen prikkelen, inspireren en leerlingen activeren. Een goed verhaal stimuleert het empathisch vermogen en brengt leerlingen in beweging. Tijdens deze docentendag staan daarom verhalen centraal: leer hoe je zelf verhalen kunt inzetten in de klas en maak kennis met de persoonlijke verhalen van dappere jongeren uit de hele wereld. Tijdens de docentendag gaan we aan de slag met storytelling en krijg je in de workshops (digitale) werkvormen aangereikt om met verhalen het verschil te maken. De dag is geschikt voor docenten van voorgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs

Datum: 4 oktober 2019, 10.00 – 16.30 uur
Locatie: het Amnesty-huis, Keizersgracht 177
Kosten: 25 euro, voor studenten is de dag gratis

Maak een keuze uit deze drie workshops:

Workshop BRAVE – Amnesty International

Mensenrechten staan steeds meer onder druk, maar wereldwijd bieden jongeren dapper weerstand door op te komen voor hun eigen en andermans rechten. De persoonlijke verhalen van deze jongeren uit alle hoeken van de wereld vormen de basis van Amnesty’s lespakket BRAVE. Dit digitale lespakket geeft leerlingen informatie over mensenrechten via interactieve opdrachten en biedt inspiratie om zelf in actie te komen. Tijdens de workshop ontmoet je een aantal van deze jonge mensenrechtenverdedigers en ervaar je hoe je hun verhalen kunt inzetten om jouw leerlingen het verschil te laten maken. Het materiaal van BRAVE is geschikt voor leerlingen vanaf de derde klas voortgezet onderwijs en het mbo.

Workshop Stories that Move – Anne Frank Stichting

Antisemitisme, racisme en discriminatie zijn in Europa nog steeds aan de orde van de dag en vooral van invloed op het leven van jongeren. De online toolbox Stories that Move stimuleert jongeren om kritisch na te denken over diversiteit en discriminatie en om te reflecteren op hun eigen standpunten en keuzes. In korte filmpjes komen jongeren aan het woord over hun positieve ervaringen maar ook over uitsluiting en discriminatie. Hun herkenbare en soms schrijnende verhalen zijn het startpunt om discriminatie en aanverwante onderwerpen nader te onderzoeken. In deze workshop maak je kennis met de online tool en de mogelijkheden van het gebruik in de klas. Middels een combinatie van online en offline werkvormen, oftewel blended learning, ervaar je zelf hoe Stories that Move werkt en denk je na over de toepasbaarheid in jouw eigen lessen.

Na de docentendag worden docentendag uitgenodigd om (gratis) het Anne Frank Huis te bezoeken!

Workshop Verhalen openen ogen – Movies that Matter

Film is een sterk medium om door onverschilligheid en cynisme heen te breken. Door ons een spiegel voor te houden, inzicht te geven en vragen te stellen, zet film leerlingen aan tot reflectie. In de korte film Night worden ogen geopend voor de betekenis van taal in relatie tot uitsluiting. Tijdens de workshop kijk je Night en doorloop je het bijbehorende leerpad. Je ontvangt handvatten om met je leerlingen en studenten in gesprek te gaan over woorden en hoe woorden iemand kunnen buitensluiten

Vul hieronder je gegevens in en kies twee workshops:

Aanhef(Verplicht)
Student(Verplicht)
Student
Workshopkeuze 1(Verplicht)
Workshopkeuze 1
Workshopkeuze 2(Verplicht)
Workshopkeuze 2
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf op de hoogte van alles wat we doen via instagram