© Turkish Medical Association

Vooraanstaande Turkse mensenrechtenverdediger moet worden vrijgesproken

Amnesty roept de Turkse autoriteiten op Şebnem Korur Fincancı vrij te spreken en onmiddellijk en onvoorwaardelijk vrij te laten. De mensenrechtenverdediger riskeert meer dan 7 jaar gevangenisstraf omdat ze opriep tot een onafhankelijk onderzoek naar het vermeende gebruik van chemische wapens in de Koerdische regio van Irak.

Update 12 januari 2023

Şebnem Korur Fincancı is op 11 januari 2023 schuldig bevonden aan ‘het maken van propaganda voor een terroristische organisatie’. Ze is veroordeeld tot 2 jaar, 8 maanden en 15 dagen gevangenisstraf. De rechtbank oordeelde ook dat ze moet worden vrijgelaten uit voorlopige hechtenis. Ze wordt sinds 27 oktober 2022 vastgehouden in afwachting van haar hoger beroep. Amnesty verwelkomt de beslissing om haar vrij te laten, hoewel de Officier van Justitie hiertegen in beroep kan gaan.

##

In oktober 2022 werd Şebnem Korur Fincancı, voorzitter van de Unie van Turkse Medische Verenigingen, willekeurig in voorlopige hechtenis geplaatst. Zij wordt beschuldigd van ‘het maken van propaganda voor een terroristische organisatie’, een verzonnen aanklacht.

Vervolgd om tot zwijgen te brengen

Iemand vervolgen voor het oproepen tot een onafhankelijk onderzoek naar het vermeende gebruik van verboden chemische wapens is een flagrant misbruik van het strafrechtsysteem. De juridische stappen van Turkije zijn duidelijk bedoeld om Fincancı het zwijgen op te leggen en een afschrikwekkende boodschap naar anderen te sturen’, zegt Milena Buyum van Amnesty International.

In december sloot Amnesty International zich aan bij DIGNITY, Human Rights Watch, de International Rehabilitation Council for Victims, Physicians for Human Rights (PHR), REDRESS en de World Medical Association om de Turkse autoriteiten op te roepen Fincancı vrij te laten.