© Anthony Kwan/Stringer

Vervolging van de oppositie in Hongkong is grootscheepse aanval op de mensenrechten

Een rechtbank in Hongkong heeft het verzoek om borgtocht van 32 pro-democratie-raadsleden en -activisten afgewezen. Het ministerie van Justitie ging in beroep tegen de borgtocht van vijftien anderen, waardoor ze in hechtenis blijven. De 47 oppositieleden worden beschuldigd van ‘samenzwering tot ondermijning van de staat’.

De 47 werden aangeklaagd in verband met het organiseren van ‘voorverkiezingen’ voor de verkiezingen voor het Hongkongse parlement in 2020, die later werden uitgesteld in verband met corona. De oppositie probeerde met deze ‘voorverkiezingen’ tot een kleiner aantal verkiesbare pro-democratie-kandidaten te komen, om zo meer kans te hebben op een meerderheid in het parlement.

De Hongkongse regeringsleider Carrie Lam zei destijds dat de ‘voorverkiezingen’ illegaal waren en een overtreding zouden kunnen zijn van de nationale veiligheidswet, die enkele weken tevoren van kracht was geworden.

Hypothetische bedreigingen

De vervolging van de 47 pro-democratie-raadsleden en -activisten is een grootscheepse aanval op de vrijheid van meningsuiting en vereniging, zegt Lam Cho Ming van Amnesty International. ‘Het afwijzen van de borgtocht betekent voor deze politici en activisten in feite het begin van een lange gevangenisstraf, geheel op grond van hypothetische bedreigingen voor de nationale veiligheid. Niemand van hen heeft een misdrijf gepleegd.’

Klik hier voor het volledige Engelstalige nieuwsbericht.