In Turkije is de prominente mensenrechtenverdediger Öztürk Türkdoğan gearresteerd

Vervolging Öztürk Türkdoğan is een aanval op iedereen die zich uitspreekt over mensenrechten in Turkije

Amnesty International roept de Turkse autoriteiten op alle aanklachten tegen Öztürk Türkdoğan onmiddellijk in te trekken. Türkdoğan is medevoorzitter van de meest prominente mensenrechtenorganisatie in Turkije en een gerespecteerde advocaat.

Öztürk Türkdoğan wordt beschuldigd van ‘lidmaatschap van een terroristische organisatie’, het ‘beledigen van een ambtenaar’ en het ‘beledigen van de Turkse staat’. Die ongegronde beschuldigingen volgden nadat Türkdoğan zich in het openbaar uitliet over het mensenrechtenwerk van zijn organisatie, de Mensenrechtenvereniging (IHD).

Mensenrechtenverdedigers verder onderdrukt

De vervolging van Türkdoğan is een onverholen aanval op deze ene mensenrechtenverdediger en op iedereen die zich uitspreekt voor mensenrechten in Turkije. Turkije moet onmiddellijk alle aanklachten tegen hem intrekken en maatschappelijke organisaties beschermen. Daartoe is het land verplicht onder de internationale mensenrechtenwetgeving.

Met deze valse aanklachten tegen de medevoorzitter van de oudste mensenrechtenorganisatie van Turkije zenden de autoriteiten een huiveringwekkend signaal dat de angst onder de al zwaar onderdrukte Turkse mensenrechtengemeenschap alleen maar groter maakt.

Volgens de IHD lopen er in Turkije meer dan tweehonderd afzonderlijke strafrechtelijke onderzoeken naar en rechtszaken tegen IHD-leden en vertegenwoordigers van de organisatie.

Achtergrond

Op 19 maart 2021 werd Türkdoğan gearresteerd. Dat gebeurde tijdens invallen waarbij ook zo’n tien andere personen werden vastgehouden. Türkdoğans huis werd doorzocht en zijn telefoon en laptop werden in beslaggenomen. Hij werd waarschijnlijk aangeklaagd vanwege het ‘beledigen van een ambtenaar’ in een verklaring op de IHD-website op 29 juni 2018. De minister van Binnenlandse Zaken is het vermeende ‘slachtoffer’. Türkdoğan wordt ook beschuldigd van ‘lidmaatschap van een terroristische organisatie’.

Eind december 2020 nam het Turkse parlement een wet aan die volgens critici de vrijheid van niet-gouvernementele organisaties ernstig beknot. Volgens de wet kan de Turkse minister van Binnenlandse Zaken de leiding van een maatschappelijke organisatie op non-actief stellen als Justitie een onderzoek opent naar terroristische activiteiten van die organisatie. Ook kunnen donaties worden geblokkeerd. De wet is bedoeld om ‘terreurorganisaties’ in de gaten te houden, maar het risico bestaat dat met de wet de vrijheden van maatschappelijke organisatie beperkt worden. Ook internationale organisaties, zoals Amnesty, vallen onder de wet. Ook zij kunnen er dus mee bestraft worden.