© Ilya van Marle

Turkije: Showproces tegen mensenrechtenactivisten van start

Deze week (25 okt) begint in Turkije het showproces tegen elf mensenrechtenverdedigers, onder wie de voorzitter en directeur van Amnesty Turkije.  De aanklachten tegen hen, zoals het lidmaatschap van een terroristische organisatie,  zijn totaal ongefundeerd. De elf kunnen tot en met 15 jaar gevangenisstraf worden veroordeeld.  Amnesty voert wereldwijd, waaronder in Nederland, actie voor hun vrijlating.

Vanaf het moment dat ze vastzitten, is het duidelijk dat de aanklachten politiek gemotiveerd zijn.  De activisten zouden terroristische organisaties steunen met hun mensenrechtenwerk, zoals strijden tegen de verkoop van traangas, een aanvraag voor financiële steun en campagnevoeren voor leraren in hongerstaking.

Eduard Nazarski, directeur van Amnesty  International Nederland: ‘De uitkomst van dit proces zal laten zien of het verdedigen van mensenrechten een misdaad is in Turkije.’

Terroristische organisatie

Tien activisten, onder wie Idil Eser, directeur van Amnesty Turkije, werden op 5 juli 2017 gearresteerd. Eser wordt ervan beschuldigd lid te zijn van drie (elkaar bestrijdende) terroristische organisaties. Sommige beschuldigingen verwijzen naar twee interne Amnesty-documenten die waren uitgegeven voordat zij überhaupt bij Amnesty werkte.

Taner Kiliç, voorzitter van Amnesty Turkije, werd een maand eerder al vastgezet. Ook hij wordt aangeklaagd voor lidmaatschap van een terroristische organisatie. Kiliç zou de chat-app ByLock hebben gedownload om te kunnen communiceren met de Gülen-beweging. Twee onafhankelijke forensische onderzoeken toonden aan dat er geen enkel spoor is dat hij ooit ByLock op zijn telefoon heeft geplaatst.

Actievoeren voor vrijlating

Amnesty International roept de Turkse autoriteiten op de activisten onmiddellijk en onvoorwaardelijk vrij te laten en de aanklachten in te trekken. Op 24 en 25 en oktober voert Amnesty Nederland actie door met een ‘Abricar’ voor de Turkse ambassade te staan met de oproep de mensenrechtenverdedigers vrij te laten.

Ook neemt de internationale druk op Turkije toe om de mensenrechtenactivisten vrij te laten. Al eerder riepen de Europese Commissie, de VS, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Oostenrijk, Ierland, België en Nederland hiertoe op. Deze week herhaalden onder meer Thorbjørn Jagland, secretaris-generaal van de Raad van Europa en Antonio Tajani, voorzitter van het Europees Parlement, deze oproep.