Taner Kılıç
© Amnesty International / photo: Vanya Püschel

Turkije: oud-voorzitter Amnesty Turkije blijft in cel

Oud-voorzitter van Amnesty Turkije Taner Kılıç blijft in de gevangenis. Hij zit al meer dan een jaar vast op beschuldiging van ‘lidmaatschap van een terroristische organisatie’, hoewel daar geen enkel bewijs voor is.

Tijdens de zitting op 21 juni werd een tweede politierapport aan de rechtbank overhandigd. De rechtbank had hierom gevraagd om te achterhalen waarom er geen bewijs te vinden is dat Kılıç de berichten-app ByLock op zijn telefoon had gedownload. Die app wordt volgens de autoriteiten gebruikt door de Gülen-beweging, die er door de Turkse autoriteiten van wordt beschuldigd verantwoordelijk te zijn voor de couppoging van 2016. Ook uit het tweede rapport blijkt dat er geen enkel bewijs is dat ByLock ooit op zijn telefoon geïnstalleerd is geweest. Desondanks blijft Kılıç in de gevangenis. Hij kan tot 15 jaar gevangenisstraf worden veroordeeld.

De volgende zitting staat gepland op 7 november.

Achtergrond

Taner Kılıç’ situatie is kenmerkend voor wat in Turkije gebeurt. Veel mensenrechtenverdedigers zijn gevangengezet. Kılıç werd op 6 juni 2017 opgepakt. Tien andere activisten, onder wie de directeur van Amnesty Turkije İdil Eser, werden een maand later gevangengezet. Acht van hen zaten vier maanden vast en werden in oktober 2017 op borgtocht vrijgelaten. Allen worden ervan beschuldigd lid te zijn van een terroristische organisatie, een beschuldiging die nergens op is gebaseerd.