Turkije: Amnesty-directeur Turkije op borgtocht vrij

Gisteravond besloot een rechtbank in Istanbul om acht mensenrechtenverdedigers vrij te laten. Het gaat onder meer om de directeur van Amnesty Turkije, Idil Eser, de Duitse activist Peter Steudtner en de Zweed Ali Gharavi. Zij mogen de rechtszaak in vrijheid afwachten.

Eerder al werden twee activisten in de zaak voorwaardelijk vrijgelaten. De voorzitter van Amnesty-Turkije, Taner Kılıç, zit nog vast. De rechtszaak tegen hem gaat vandaag van start in Izmir.

Uiteraard blijven we doorgaan met acties totdat Taner Kılıç ook wordt vrijgelaten en alle aanklachten tegen de Turkse mensenrechtenverdedigers zijn ingetrokken.

Vandaag vieren we dat onze vrienden en collega’s voor de eerste keer in bijna vier maanden weer bij hun familie kunnen zijn en in hun eigen bed kunnen slapen.

Salil Shetty, secretaris-generaal Amnesty International

Arrestaties

Tien activisten, onder wie İdil Eser, directeur van Amnesty Turkije, werden op 5 juli 2017 gearresteerd. Ze woonden toen een workshop bij over digitale veiligheid. De voorzitter van Amnesty Turkije, Taner Kılıç, werd een maand eerder al opgepakt. Zij zijn allen aangeklaagd wegens ‘lidmaatschap van een terroristische organisatie’.

Deze aanklacht is slechts een poging om critici in Turkije het zwijgen op te leggen, maar toont tegelijkertijd aan hoe belangrijk het mensenrechtenwerk is wat Amnesty en andere organisaties verrichten.