Mensen ontheemd door geweld in Jebel Marra, Darfur
© Privéfoto

Sudan: vrijheid voor activist die kritiek uitte op regering

De verzonnen aanklachten tegen Matar Younis Ali Hussein uit Sudan zijn ingetrokken. De docent en mensenrechtenactivist heeft de gevangenis verlaten. Hussein werd opgepakt nadat hij kritiek uitte op de regering over het vredesproces in Darfur.

Matar Younis Ali Hussein werd op 1 april 2018 gearresteerd nadat hij zich had uitgelaten over de inhumane wijze waarop de regering in Darfur handelt. Daar vinden buitengerechtelijke executies plaats en worden dorpen geplunderd en afgebrand. Ook is er sprake van seksueel geweld, aanvallen op ontheemden en willekeurige arrestaties.

Aanklachten ingetrokken

Hussein werd naar verluidt beschuldigd van het ‘ondermijnen van het grondwettelijke systeem’ en ‘oorlog voeren tegen de staat’. Voor beide aanklachten kan de doodstraf of levenslang worden opgelegd. Ook werd hij beschuldigd van spionage. Na verontwaardigde reacties van mensenrechtenorganisaties zijn de aanklachten nu ingetrokken.

‘Bedrieglijke vrede’

Hussein uitte meermaals kritiek op het door de Sudanese regering geleide vredesproces in Darfur. Hij noemde het ‘bedrieglijke vrede’ en riep op tot bescherming van mensen die voor het geweld waren gevlucht. In 2014 werd Hussein aangevallen door leden van de nationale inlichtingen- en veiligheidsdienst. Dat gebeurde na een kritische toespraak.

Amnesty vraagt vrijheid voor andere activist

Amnesty International roept de Sudanese autoriteiten op een andere mensenrechtenverdediger, Husham Ali Mohammed Ali, onmiddellijk en onvoorwaardelijk vrij te laten. Deze activist werd na verzonnen aanklachten gearresteerd en kan ter dood veroordeeld worden.

Meer over dit onderwerp