Singapore
© Getty Images

Singapore: regering moet kritisch online platform niet langer lastigvallen

In Singapore ligt de vrijheid van meningsuiting steeds meer onder vuur. Nu wordt er een strafrechtelijk onderzoek ingesteld naar aanleiding van een artikel waarin kritiek werd geuit op de regering.

Op 20 november 2018 viel de politie het huis binnen van Terry Xu – hoofdredacteur van The Online Citizen (TOC) – en nam zijn computer, telefoons en laptops in beslag. Daarna werd Terry Xu door de politie verhoord. De politie vertelde hem dat er een onderzoek naar hem plaatsvindt vanwege een lasterlijk artikel dat begin september op de website van TOC verscheen. In het artikel werd ‘corruptie in de hoogste regionen’ in Singapore gesuggereerd. De autoriteiten dreigden ook in actie te komen tegen de vermoedelijke auteur van het artikel, Willy Sum. Ook zijn elektronische apparatuur zou in beslag genomen zijn.

Kritische journalisten doelwit

‘Dat Terry Xu en Willy Sum nu doelwit zijn is een duidelijke poging om vreedzame kritiek te smoren en te bestraffen. De twee worden alleen maar vervolgd omdat ze kritiek durfden te uiten op de regering van Singapore’, zegt Nicholas Bequelin van Amnesty International. ‘Dit is het recentste voorbeeld van de wijze waarop de autoriteiten onafhankelijke media aanpakken die niet de partijlijn volgen. Het schandalige onderzoek moet onmiddellijk gestaakt worden.’

Pers na kritiek steeds meer onderdrukt

De aanval op de pers in Singapore verhevigde sinds de alternatieve nieuwssite States Times Review een artikel publiceerde waarin een verband werd gelegd tussen premier Lee Hsien Loong en een corruptieschandaal waarbij de 1MDB (1Malaysia Development Berhad) betrokken is. Ook vindt er meer censuur plaats.