Oneerlijke processen in Senegal
© This content is subject to copyright.

Senegal: oneerlijke processen voor oppositieleden

De autoriteiten van Senegal moeten garanderen dat critici een eerlijk proces krijgen. Ook moeten zij onmiddellijk een einde maken aan het intimideren en lastigvallen van oppositieleiders. De onderdrukking van mensen die er een andere mening dan de regering op nahouden, is in de aanloop naar de presidentsverkiezingen van 2019 toegenomen.

Amnesty International beschrijft de toenemende onderdrukking in ‘Senegal: All talk no action’, Amnesty’s bijdrage aan de Universal Periodic Revue (UPR) van de Verenigde Naties. Leden van oppositiepartijen of ‘aan terrorisme gerelateerde verdachten’ zijn na oneerlijke processen gevangengezet en hebben geen toegang tot hun advocaten. Demonstraties worden verboden of met buitensporig veel geweld uiteengeslagen, de vrije meningsuiting is aan banden gelegd. Mensen die zich schuldig maken aan mensenrechtenschendingen kunnen dit straffeloos doen. Ook worden journalisten en mensenrechtenverdedigers na oneerlijke rechtszaken vastgezet.

Geen onafhankelijke rechtspraak

‘Onafhankelijke rechtspraak en eerlijke processen kunnen niet gegarandeerd worden in een land waar de president en de minister van Justitie in de Hoge Raad zitting hebben’, zegt François Patuel van Amnesty International.’ Als Senegal de VN-lidstaten wil laten zien dat het de bescherming van de mensenrechten serieus neemt, dan moet het ingrijpende hervormingen in het justitieel systeem doorvoeren. De autoriteiten moeten verzekeren dat de rechterlijke macht haar werk onpartijdig, onafhankelijk en zonder inmenging kan uitvoeren.’

Achtergrond

De VN onderzochten de mensenrechtensituatie in Senegal voor het laatst in 2013. Het land kwam zijn belofte na om voormalig president Hissène Habré voor de rechter te brengen. Maar andere aanbevelingen werden niet opgevolgd, zoals die over het respecteren en beschermen van de vrijheid van meningsuiting, over de rechten van vrouwen en kinderen en over het versterken van nationale mensenrechteninstituties.

Amnesty International blijft bezorgd over de ontoelaatbare beperkingen van het recht op vreedzame samenkomst, over het overmatig gebruik van geweld tegen vreedzame demonstranten, over mensen die tijdens hun gevangenschap overlijden, willekeurige arrestaties en het geweld tegen leden van de LHBTI-gemeenschap.

Amnesty’s oproep

Amnesty roept de Senegalese autoriteiten op om wetten aan te passen die betrekking hebben op de Hoge Raad en de statuten van de rechters, zodat de president en de minister van Justitie uit de Hoge Raad gezet kunnen worden.

Meer over dit onderwerp